چکیده:
مقدمه: رسانههای جمعی، بهمنزله شاهراه اطلاعاتی جوامع و نقش آنها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، بهویژه هویت ملی، موردتوجه صاحبنظران علوم انسانی- اجتماعی قرار گرفته است. با توجه به روند تحولات بسیار سریع در حوزه فنّاوری رسانهای در سالهای اخیر، میتوان تأثیر این رشد چشمگیر را بر هویت ملی مشاهده کرد. با توجه به موارد فوق، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر رسانههای ارتباطجمعی بر هویت ملی و نیز چگونگی رابطه بین متغیرهای فوق در بین جوانان دانشجوی عربزبان اهوازی در سال 1395 است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، 400 نفر از دانشجویان جوانان عربزبان اهوازی است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 400 نفر از دانشجویان، 215 دانشجوی پسر و 185 دانشجوی دختر است. روش مورداستفاده، میدانی و از فن پرسشنامه بهمنظور جمعآوری دادهها استفاده شد. اعتبار متغیرها با استفاده از اعتبار عاملی (سازهای) و صوری و روایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و با توجه به نتایج 86/0 تأیید شده است. آزمونهای مورداستفاده در این تحقیق شامل همبستگی پیرسون است. یافتهها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین دیدن موسیقی تصویری، فیلم سینمایی و برنامه جنسی از ماهواره و استفاده از اینترنت، چت، ایمیل، وبلاگ، سایتهای (سراچههای) خبری، علمی، اجتماعی و فرهنگی با هویت ملی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: دادههای این پژوهش نشان میدهند که دانشجویانی که از رسانههای ارتباطجمعی و فضای مجازی بیشتر استفاده کردهاند دارای هویت قومی قویتری هستند و به عبارتی، استفاده بیشتر از فضای مجازی و رسانههای جمعی سبب برجستگی هویت قومی در برابر هویت ملی شده است.
چکیده انگلیسی:
Introduction: Mass media, as the information highway of all societies, and its role in the various cultures and dimensions of human identity, especially national identity, have been considered by the humanities-social sciences scholars. Due to the very rapid developments in the field of media technology in recent years, we can see the impact of this dramatic increase on national identity. The purpose of this study is to investigate the effect of mass media on national identity and the relationship between the above variables among the Arabic-language students and youth of Ahwaz city, in 2016. Method: This research is a correlation research. The statistical population of the study is about 400 between Arabic language students of Ahwaz city. The sample size is based on the Cochran formula, including 400 students, 215 male and 185 female students. The method is field study and the technique of data gathering is based on questionnaire. Validity of variables was evaluated by using formal factor and validity of variables by using Cronbach’s Alpha coefficient and the result (0.86) has been approved. The tests used in this research include Pearson correlations. Conclusion: The results of correlation analysis show that there is a significant relationship between using cybernetics and media with scientific, social, cultural, and national identity.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.