چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مسئولیت اجتماعی بر وفاداری مشتریان باشگاههای بدنسازی با نقش میانجی شهرت باشگاه انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن شامل کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر گنبدکاووس (6320 مشتری) بود که بر حسب فرمول کوکران، 363 مشتری به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای مسئولیت اجتماعی لچوگا (2012)، شهرت فلدمن (2014) و وفاداری مشتریان لی (2017) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 8 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 84/0 و 87/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق، مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پیالاس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مسئولیت اجتماعی اثری مثبت و معنیدار بر شهرت باشگاه دارد (83/0=β، 53/44=t). همچنین اثر مسئولیت اجتماعی بر وفاداری مشتریان مثبت و معنیدار بود (33/0=β، 06/4=t). دیگر یافته تحقیق نشان داد که شهرت باشگاه اثری مثبت و معنیدار بر وفاداری مشتریان دارد (54/0=β، 92/7=t). در نهایت اثر مسئولیت اجتماعی بر وفاداری مشتریان با نقش میانجی شهرت باشگاه تأیید گردید (07/0=β، 21/2=t). با توجه به نتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط باشگاههای بدنسازی میتواند نقش مهمی در شهرت باشگاه و افزایش وفاداری مشتریان آنها ایفا نماید.
چکیده انگلیسی:
The purpose of the present study is to investigate the effect of social responsibility on bodybuilding clubs customers’ loyalty with moderating role of club reputation. The research method is descriptive and survey type and statistical population of present study consisted of entire customers of the Gonbad Kavous City bodybuilding clubs (6320 customers), which according to Cochran formula, 363 customers were selected as study sample size. To collect the research data, questionnaires of Lechuga (2012) social responsibility; Feldman (2014) reputation and Lee (2017) customers’ loyalty were used. Validity of the questionnaires was verified by 8 masters of sport management and internal consistency of questionnaires by using Cronbach's alpha was determined respectively 0.91, 0.84 and 0.87. To analyze data and identify the effects of research variables, structural equation modeling with the use of PLS software was applied. The results of the study indicate that social responsibility has significant and positive effects on club reputation (t=44.53, β=0.83). Also, the effect of social responsibility on customers loyalty was positive and significant (t=4.06, β=0.33). Another finding of the study indicated that the club's reputation has a positive and significant effect on customers loyalty (t=7.92, β=0.54). Ultimately, the effect of social responsibility on customers loyalty by the mediating role of the club's reputation was confirmed (t=2.21, β=0.07). With respect to the results of the study, it can be concluded that doing social responsibilities by bodybuilding clubs can play an important role in the club's reputation and increase the loyalty of their customers.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.