سنجش مقایسه ای دیدگاه دانش آموزان و دبیران دبیرستان های منطقه 9 تهران دربارهی چالش های به کارگیری فناوری در آموزش زیست شناسی
سنجش مقایسه ای دیدگاه دانش آموزان و دبیران دبیرستان های منطقه 9 تهران دربارهی چالش های به کارگیری فناوری در آموزش زیست شناسی
عنوان فارسی :
سنجش مقایسه ای دیدگاه دانش آموزان و دبیران دبیرستان های منطقه 9 تهران دربارهی چالش های به کارگیری فناوری در آموزش زیست شناسی
عنوان انگلیسی :
A comparative assessment of the views of students and teachers of high schools in District 9 of Tehran about the challenges of using technology in biology education
چکیده:
این تحقیق به منظور نظرسنجی از دانش آموزان و دبیران به منظور بررسی استفاده از وسایل و مواد آموزشی و نقش و اهمیت آنها در فرایند تدریس در درس زیست شناسی ١ در سال تحصیلی ٩٨-٩٩ شهر تهران می باشد. فناوری آموزشی نه تنها در آموزش علوم نقش مهمی دارد بلکه زمینه انجام انواع کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم میکند. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان و دبیران دهم تجربی منطقه 9 شهر تهران است. روش نمونه گیری برای انتخاب نمونه، روش تصادفی خوشه ای مبتنی بر انتخاب چند مرحله ای می باشد. روش پژوهش به صورت پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که با وجود تشابه و همسانی ابزار و لوازم موجود در دبیرستان های دخترانه و پسرانه این دو گروه از نظرات متفاوتی در نقش فناوری در فرایندهای آموزشی درس زیست شناسی دارند؛ دختران نسبت به پسران در استفاده از فناوری آموزشی علاقه مندی بیشتری نشان دادند. معلمان در بکارگیری ابزار و وسایل آموزشی مهارت لازم را دارند، مهم ترین چالش های پیش رو برای دانش آموزان و دبیران درس زیست شناسی ١ در مطالعه حاضر شامل مواردی از قبیل زمان ناکافی برای استفاده از مواد آموزشی، دشواری در هماهنگی و تهیه وسایل آموزشی مربوط به درس زیست شناسی و عدم تناسب کافی وسایل آموزشی با تعداد دانش آموزان است.
چکیده انگلیسی:
This research is for the purpose of surveying students and teachers in order to investigate the use of teaching aids and materials and their role and importance in the teaching process in the course of biology ١ in the academic year 99-98 in Tehran. Educational technology not only does it play a role in science education, but also provides students with a variety of research tasks. The study population includes tenth experimental students in District 9 of Tehran. Sampling method for sample selection is a cluster random method based on multi-stage selection. The research method was survey and questionnaire technique. The results of this study showed that despite the similarity of tools and equipment available in high schools for girls and boys, these two groups have different views on the role of technology in educational processes in biology. Girls showed more interest in using educational technology than boys. Teachers have the necessary skills in using teaching tools and equipment, The most important challenges for students and teachers of biology in the present study include insufficient time to use educational materials, difficulty in coordinating and preparing educational materials related to biology and insufficient proportionality of educational materials with the number of students.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.