چکیده:
مقاله حاضر برای این که نشان دهد برنامه «فلسفه برای کودکان» میتواند جهت دستیابی به یکی از اهداف اصلی خویش، یعنی پرورش تفکر انتقادی، از داستانهای موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل محتوایی از نوع تأملی یا فکری چند داستان در این گستره پرداخت. محقق سعی نمود تا آنجا که برای او میسر بود، داستانهایی را انتخاب کند که برای مخاطبان این حوزه نام آشنا بوده و از سوی منتقدان و دست اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان و جنبش آموزش فلسفه به کودکان مورد پذیرش قرار گرفته باشند. برای نمونه، پژوهشگر از نظریات مرتضی خسرونژاد و یحیی قائدی استفاده نمود و برای بالاتر بردن بار فلسفی داستانها از راهنمایی میرعبدالحسین نقیبزاده نیز بهره برد. نمونهگیری این پژوهش از نوع هدفمند بود و پس از رسیدن محقق به نقطه اشباع، مطالعه داستانها به اتمام رسید. دراین تحقیق، متن داستان به عنوان واحد تحلیل انتخاب شد. یافتههای این پژوهش، نشان دادکه آثار مورد تحلیل به کفایت و زیبایی پتانسیل آن را دارند که باعث رشد و پرورش تفکر انتقادی در خواننده شوند. از این رو مطالعه این داستانها در اجتماع کاوشگر از سوی کودکان و سپس بحث و گفتگو در مورد آنان میتواند به یاری برنامه «فلسفه برای کودکان» بشتابد و این برنامه را به نتایج بهتری برساند.
چکیده انگلیسی:
Present research has done by using content analysis in intellectual type of stories to show how philosophy for kids can achive its main goals, fostering critical thinking, in the stories which are in children's literature. As much as possible, the researcher tried to choose well-known stories for audiences and acceptable for critics, experts and writers of kids and teenagers literature and the movement of teaching philosophy for Children. For example Morteza Khosro nejad, Yahya Ghaedi’s ideas have been used and to improve the philosophic level of stories, Mir Abdelhosien Naghib zadeh’s idea has been used too. Purposive sampling is used for sample size. Studing stories stopped when researcher found out the repetitive points. The texts of stories were the analysis unit. The findings showed that the stories have the potential of developing critical thinking in their readers adequately and beautifully. Therefore, studying and discussing these stories by kids and teenagers can help the program of “philosophy for kids” and reaching better results.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.