چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی پایگاه اجتماعی معلمان تربیت بدنی از دیدگاه دانشآموزان مقطع متوسطه در شهر اصفهان بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از شاخه تحقیقات پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بودهاند. با استفاده از فرمول تعداد 310 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای محققساخته شامل 44 سؤال بود که پایگاه اجتماعی معلمان را در چهار مؤلفه (مهارت تخصصی و حرفهای، خصوصیات شخصیتی و روابط انسانی، خصوصیات ظاهری و عوامل مادی) ارزیابی میکرد. پاسخگویان به سؤالات بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت از خیلی زیاد (5) تا خیلی کم (1) پاسخ میدادند. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصان و صاحبنظران و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS17 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که «خصوصیات شخصیتی و روابط انسانی» بیشترین تأثیر را در ارتقاء موقعیت اجتماعی معلمان تربیت بدنی از دیدگاه دانشآموزان دارد. پس از آن «مهارتهای تخصصی و حرفهای»، «وضعیت ظاهری» و «عوامل مادی» به ترتیب بیشترین نقش را در تقویت پایگاه اجتماعی معلمان داشتهاند (01/0≥P و 48/59=F).
چکیده انگلیسی:
The present paper aims to study the social status of physical education teachers from the viewpoint of high school students of Isfahan city. The applied methodology was descriptive survey. The statistical population included all the high school students of Isfahan. A sample of 310 subjects was selected using purposive sampling method. The data-gathering instrument was a 44-item researcher-made questionnaire to assess four components of the social status of teachers (including specialized and professional skill, personality traits and human relations, appearance, and financial factors). The subjects were asked to respond to the questions using a five-point Likert scale ranging from 1 (too much) to 5 (too little). The SPSS17 software was used to analyze the data. Validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts, and its reliability was established by calculating Cronbach’s alpha (α= 0.89). The results showed that personality traits and human relations had the highest effect on the improvement of the social status of teachers from the viewpoint of students. Moreover, specialized and professional skills, appearance, and financial factors hadthe most important roles in strengthening their social status (F=59.48, P<0.01).
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.