چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی توسعة مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و مبتنی بر نظریة دادهبنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمام مدیران، مشاوران و کارشناسان خبرة وزارت ورزش و جوانان و اعضای هیئتعلمی مطلع از حوزة مدیریتِ دانش در این وزارتخانه بود. در این تحقیق از روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر رویکرد نظری استفاده شد، جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 19 مصاحبة فردی نیمهساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابیِ استراس و کوربین با استفاده از نرمافزار مکس کیودا (MAXQDA 10) استفاده شد. با کمک نرمافزار در مرحلة کدگذاری باز تعداد 172 کد مستقل باز اولیه (مفاهیم)، 32 کد باز ثانویه (مقولههای فرعی) و در نهایت بر اساس کدهای باز ثانویه، 12 مقولة اصلی ایجاد شد. نتایج این پژوهش نشان داد بهمنظور توسعة مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان، باید 12 عامل یادشده بهعنوان مؤلفههای کلیدی مد نظر قرار گیرند که ارتباط بین آنها در قالب الگوی نهایی پژوهش ارائه شده است. در این الگو، توسعة مدیریت دانش با مقولات فرعیِ سطح مشارکت کارکنان در برنامههای دانشی و فرهنگ سازمانیِ دانشمدار، بهعنوان مقولة اصلی یا پدیدة محوری انتخاب شد که بهعنوان یک متغیر وابسته تحت تأثیر شرایط گوناگونی مانند ارادة سازمانی، تدوین برنامة استراتژیک مدیریت دانش، تشویق و انگیزش کارکنان، عوامل فردی، عوامل سازمانی، بسترهای اجرایی و بسترهای نرمافزاری قرار دارد.
چکیده انگلیسی:
The present study was done with purpose of codification the development model of knowledge management in ministry of youth and sports. The Research Method of this study was qualitative study based on grounded theory with approach systematic. The statistical population included all managers, advisers and experts of the Ministry of Youth and Sports and faculty informed of the field of knowledge management in this ministry. Purposive sampling used based on Theoretical approach, data collection continued until theoretical saturation and 19 semi-structured interviews were conducted. In order to analyze the data, were used three-step coding, open, axial and selective Strauss and Corbin with using Maxqda software. With the help of software 172 independent primary open-code (concepts) in open coding phase, 32 secondary open-code (sub categories) and finally, based on secondary open codes were created 12 primary categories. The results of this study showed that in order to develop knowledge management in the Ministry of Youth and Sports should be mentioned 12 factors considered as key components, which the relationship between them presented in the final model of the research. In this model, the development of knowledge management with sub categories of level of employee participation in knowledge programs and Knowledge-based organization culture was chosen as the main issue or central phenomenon, that as a dependent variable affected by various conditions such as the will of the organization, KM strategic plan, personnel incentive, individual factors, organizational factors, administrative and software infrastructure.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.