چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین رابطۀ بین نقش دیگرانِ مهم و مشارکت در فعالیت بدنی و ورزش نوجوانان و ارائة مدل بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ را ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن 12 تا 18ﺳﺎﻟﺔ ﺷﻬﺮستان زرینشهر تشکیل دادهاند. طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 381 نفر بهعنوان نمونة پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامة بینالمللی فعالیت بدنی و پرسشنامة محققساختة نقش دیگرانِ مهم بود. روایی پرسشنامة بینالمللی فعالیت بدنی در پژوهشهای مختلف داخلی و خارجی تأیید گردیده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامة دیگرانِ مهم نیز با بررسی دقیق متون و مبانی نظری پژوهش و نظر استادان و متخصصان در این زمینه تأیید گردید (10 نفر). همچنین روایی سازة پرسشنامه با کاربرد روشهای مناسب آماری تأیید شد. پایایی پرسشنامهها در یک مطالعة مقدماتی از طریق آلفای کرونباخ بررسی شد و ضریب پایایی پرسشنامة فعالیت بدنی 92/0 و پایایی پرسشنامة نقش دیگرانِ مهم 94/0 محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین نقش دیگرانِ مهم و سطح فعالیت بدنی و مشارکت در ورزش نوجوانان، رابطه وجود دارد. همچنین، نقش حامی والدین، نقش الگوی دوستان و نقش همکنش معلمان، بیشترین همبستگی را با سطح فعالیت بدنی نوجوانان و نقش مشوق والدین، الگوی دوستان و همکنش معلمان، بیشترین همبستگی را با مشارکت در ورزش نوجوانان داشت. درنهایت، نتایج آزمون مدل پژوهش نشان داد معلمان بیشترین تأثیر را در مشارکت نوجوانان در فعالیت بدنی و ورزش دارند و بعد از آن، بهترتیب دوستان و همسالان و والدین قرار داشتند.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this research was to determine of relationship between the role of significant others and adolescents' participation in physical activity and sport and presenting the model. The research method was descriptive in the type of correlational. The statistical population of research was the adolescents of 12 to 18-year- old of Zarinshahr. Using Krejcie and Morgan Table 381 person were selected by Stratified random sampling. The research tool was international physical activity questionnaire and researcher made questionnaire of the role of significant others. The validity of international physical activity questionnaire was approved in internal and external researches. The validity of significant others questionnaire was confirmed by exact investigation of research literature and by considering of professors and experts opinion (10 person). The questionnaire’s construct validity also, using appropriate statistical methods was approved. The reliability of questionnaires was investigated in a pilot study through Cronbach's alpha and reliability coefficient of international physical activity questionnaire .92 and significant others roles questionnaire .94 was calculated. To analyze the data, the methods of descriptive and inferential statistics were used. The results showed that there was a relationship between the role of significant others and physical activity level and adolescents' participation in sport. Also, the supporter role of parents, role model of peer and coaction role of teachers had the highest correlation with the level of physical activity, and encourager role of parents, role model of peer and coaction of teachers had the highest correlation with adolescence’s participation in sport. Finally, the results of research model testing showed teachers had the greatest impact on adolescents' participation in physical activity and sport, and after that were peers and parents.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.