چکیده:
تاریخنگاری معماری از حوزههای با اهمیت در معماری است و مسئله اصلی آن است که در ایران چنان که باید مورد توجه تاریخنگاران داخلی قرار نگرفته است. از سویی دیگر آثار تاریخنگاری موجود که عمدتاً حاصل کار تاریخنگاران غربی است، کمتر مورد نقد واقع شده و نقاط ضعف و قوت آنها مشخص نیست. لذا در این پژوهش به نقد و بررسی آثار تاریخنگاری آندره گدار به عنوان یکی از تاریخنگاران تأثیرگذار در حوزة تاریخ معماری ایران پرداخته میشود. ضرورت این نقد از آن جهت است که این آثار در حالی به عنوان منبعی معتبر برای مطالعة معماری ایران مورد استفاده قرار میگیرند که مورد بازخوانی و نقد واقع نشدهاند. بنابراین مشخص نیست که تاریخنگار مبتنی بر نگرش خاص خود و روش تاریخنگاریاش به چه وجوهی از معماری ایران با چه کیفیتی پرداخته، از کدام وجوه غافل مانده و بررسی آنها از سویی نقایص موجود را روشن میکند، نیز از سویی دیگر میتواند راهنمایی باشد برای نگاشت تاریخ معماری ایران توسط تاریخنگاران ایرانی. هدف از این پژوهش نقد و بررسی تاریخنگاری آندره گدار به عنوان یکی از تاریخنگاران تأثیرگذار در حوزه تاریخنگاری معماری ایران با توجه به زمینهها و بستر تاریخنگاری او و نحوة انعکاس این زمینهها در آثار تاریخنگاری اوست. در این پژوهش استخراج دادهها از آثار مکتوب تاریخنگاری گدار، بخش بزرگی از فرآیند پژوهش است و بنابراین نظریه زمینهای که نظریهای برگرفته از دادههایی است که در طی فرایند پژوهش به صورت نظاممند گردآوری و تحلیل شدهاند؛ به عنوان روش این پژوهش انتخاب شد. نتایج حاصل بیانگر آن بود که آندره گدار تحت تأثیر زمینههای زمانه خود با نگرشی خاص به تاریخنگاری معماری ایران پرداخته که در نوع شناخت او از معماری ایران تأثیر گذار بوده است و به طور کلی میتوان او را تاریخنگاری جزیینگر، محصول محور و بی توجه به زمینههای تأثیر گذار در معماری، کالبد محور و بی توجه به وجوه معمارانه معرفی کرد.
چکیده انگلیسی:
Architectural historiography is one of the most important areas in architecture, and the main problem is that in Iran, it is not considered by domestic historians as it should; on the other hand, the existing historiographical works, which are mainly the result of the work of Western historians, are less criticized and their strengths and weaknesses are unclear. Therefore, in this research, as one of the historians influencing the history of Iranian architecture, Andre Godard’s historiographical works will be criticized and investigated. These works used as a reliable source for the study of Iranian architecture have not been reread and criticized, its criticizing is necessary. It is not clear that what aspects of the Iranian architecture is investigated by the historian based on his particular attitude and his historiography method and which aspects are neglected. Therefore their review clarifies the existing defects, on the one hand, and on the other hand, it can be a guide for mapping the history of Iranian architecture by Iranian historians. The objective of this research is to criticize and investigate Andre Godard’s historiography considering the fields and context of his historiography and how to reflect these fields in his historiography works. In this research, extraction of data from the written works of Godard’s historiography is a large part of the research process, and therefore the grounded theory that is a theory derived from the data collected and analyzed systematically during the research process was selected as the method of this research. The results of this study indicated that Andre Godard influenced by the fields of his era has investigated the historiography of Iranian architecture with a particular attitude which affected type of his recognition from Iranian architecture and in general, he can be introduced as a partial thinking historian, product-centered and regardless of the influential fields in architecture, Physics-centered, regardless of architectural aspects.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.