چکیده:
از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی اصلی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ابعاد و ساحتهای تعلیم و تربیت در کشور می باشد، لذا در این راستا مطالعه حاضر در نظر دارد، موفقیت نظام آموزش و پرورش را در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان مورد ارزیابی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموختگان آموزش و پرورش استان فارس میباشد که تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی است. برای انتخاب نمونه آماری، تعداد 180 نفر دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس از بین تمامی دانشجویان ورودی 93-1392 دانشگاه فرهنگیان استان فارس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی و پایایی آن با روش تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل آماری دادههای گردآوری شده نتایج زیر حاصل گردید:1- از دیدگاه دانش آموختگان، نظام آموزش وپرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان موفق نبوده است.2- بین دیدگاه دانشجویان رشتههای علوم تربیتی و علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تفاوت معناداری وجود دارد.3- بین دیدگاه دانشجویان پسر و دختر در مورد میزان موفقیت نظام آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان اختلاف معناداری نشان داده نشد.
چکیده انگلیسی:
whereas education as a most important institute in public official training and schooling and civility, the original proctor of education processing in every sides in the country. So in this way, this present study wants to assess the success of education system in student's political and social civility in country. statistical society this study consists of Fars province's education's alumnus that descriptive study in form of scaling for choosing statistical sampling, choice 180 students with available sampling form in every affined freshman students in Fars Farhangian university for gathering data, use answer sheet’s scholar that analysis and verificate its tolerance and stability with analysis form and Cronbakh's alpha it's acquired above conclusions with statistical analysis the gathering data: 1.from alumnus' viewpoints, education system was not successful in students' political and social civility. 2.there is a significance difference between educational science students' viewpoints and basis science students' viewpoints 3.there is not a significance disagreement between boys and girls students' viewpoint about amount of successful of educational system in students' political and social civility. According to acquired results, it is University necessary that schools as the most basic of administrant agent in education system in structute instructional apply teachers instruct approaches, apply the content of curriculum, the way of log in learners and vibrational evaluation approaches.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.