چکیده:
گسترش جوامع انسانی و توسعه شهرنشینی موجب پیدایش پدیدههایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده است. این امر تنها به یک کشور و یا یک قلمرو خاص مربوط نیست، بلکه مشکل کل جهان است و در برگیرنده مسائل مختلفی نیز هست، از این رو متخصصان حوزههای مختلف به ارائه راه حلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از نگارش مقاله حاضر مطالعه نقش آموزش مبتنی بر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در کاهش بحران های زیست محیطی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به گردآوری اطلاعات کتابخانهای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقهبندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته و چگونگی بهبود چالشهای زیست محیطی با به کارگیری آموزش مبتنی بر فاوا را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش نشان داد که با توجه به ویژگیهای نظام آموزش مبتنی بر فاوا مانند انعطافپذیری در زمان و مکان، این نظام میتواند با حذف بعد مسافت و در نتیجه کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها برای دستیابی به نظام آموزشی با کیفیت و جلوگیری از پیامدهای تراکم جمعیت در شهرها، به کاهش مشکلات زیست محیطی به ویژه در محیطهای شهری کمک نماید. همچنین از آنجا که آگاهی کلید اصلی حفاظت از محیط زیست است، نظام آموزش مبتنی برفاوا میتواند با ارائه آگاهیهای زیست محیطی به همه افراد تحت آموزش، به بهبود چالشهای زیست محیطی کمک نماید.
چکیده انگلیسی:
Expanding of human communities and urban development led to some phenomena such as the destruction and pollution of environment. This problem is not only limited to one country or a specific territory, but also the entire world, and contains too many issues. Thus, the different experts have different solutions. Accordingly, the purpose of this article is to study the role of ICT-based education in reducing the environmental crisis. This study used a descriptive analysis of the data collection library documents, including identification, investigation, classification of information, analysis and summary information on the subject of study and how to improve their environmental challenges using ICT-based education is discussed. The results showed that, the educational system can eliminate distance and reduce migration from the rural areas to urban areas for achieving high-quality educational system and prevent the consequences of population density in cities, and help to reduce environmental problems, especially in urban environments due to the characteristics of ICI- based education systems such as flexibility in time and place. Also, the knowledge is the key to environmental protection, ICT- oriented educational system can provide environmental awareness to all supported learners, in order to improve the environmental challenges.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.