چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش نگارش راهبرد-محور (WSBI) بر استفاده از راهبردهای فرااجتماعی و اجتماعی در مقاله نویسی فراگیران زبان انگلیسی (EFL) ایرانی انجام شده است. برای این منظور، با استفاده از تست تشخیصی تافل 60 نفر همگن در دو گروه 30 تایی انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش ، همه افراد در مورد شرح نمودار به عنوان پیش آزمون مقاله نوشتند و پرسشنامه راهبردهای نگارش را نیز پر کردند. طی آموزش یک ترم دانشگاهی، به گروه آموزش با استفاده از روش آموزش نگارش راهبردمحور آموزش داده شد تا از راهبردهای فرااجتماعی و اجتماعی که از مدل خودتنظیم استراتژیک آکسفورد (2011) اقتباس شده بودند در مقاله های خود استفاده کنند. در همین حال، برای آموزش همان راهبردها به گروه معیار از روش آموزش نگارش فرایندمحور استفاده شد. پس از آموزش، شرکت کنندگان در هر دو گروه مقاله دیگری را برای توصیف نمودار دیگری به عنوان پس آزمون نوشتند و برای بار دوم همان پرسشنامه را پر کردند. دو مربی با استفاده از معیار نمره آیلتس مقالات ارزشیابی کردند. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری در عملکرد نگارش فراگیران آزمایشی در استفاده از راهبردهای فرااجتماعی نسبت به راهبردهای اجتماعی وجود دارد. یافته ها همچنین بر سودمندی آموزش نگارش راهبرد-محور برای فراگیران زبان انگلیسی تأکید می کند، و این امر مستلزم آن است که معلمان، تهیه کنندگان مطالب آموزشی و نویسندگان برنامه درسی به ظرفیت برجسته راهبردهای فرااجتماعی و اجتماعی در پیشرفت نگارش فراگیران زبان انگلیسی توجه نمایند.
چکیده انگلیسی:
This study aims at investigating the effect of writing strategy-based instruction (WSBI) on the use of metasocial and social strategies in Iranian English as a foreign language (EFL) learners’ essay writing. Using Test of English as a Foreign Language (TOEFL) diagnostic test, 60 homogeneous subjects were selected in two groups of 30 each. Prior to treatment, all subjects wrote an essay writing task for a bar chart description as a pre-test and filled out a writing strategies questionnaire, too. During an academic term-long intervention the groups were taught to apply metasocial and social writing strategies adapted from Oxford’s (2011) strategic self-regulation (S2R) model in their essays through writing strategies-based instruction (WSBI) for experimental group and process writing instruction (PWI) for control group. Following the treatment, the participants of both groups wrote a second essay on another bar chart description as a posttest followed by the administration of the same questionnaire. The essays were evaluated by two raters using the IELTS writing marking scheme. The results of independent samples t-test revealed a significant difference in experimental learners’ writing performance favoring more metasocial strategies than social strategies. The findings also stressed the usefulness of WSBI for EFL learners’ writing, requiring that teachers, material developers, and syllabus writers consider the prominent potentials of metasocial and also social strategies for the development of EFL learners' essay writing.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.