میزان اثربخشی برنامههای مذهبی شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ایام خاص (ماه مبارک رمضان) با تأکید بر دیدگاه دانشجویان ارشد ارتباطات واحد تهران مرکزی
میزان اثربخشی برنامههای مذهبی شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ایام خاص (ماه مبارک رمضان) با تأکید بر دیدگاه دانشجویان ارشد ارتباطات واحد تهران مرکزی
عنوان فارسی :
میزان اثربخشی برنامههای مذهبی شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ایام خاص (ماه مبارک رمضان) با تأکید بر دیدگاه دانشجویان ارشد ارتباطات واحد تهران مرکزی
عنوان انگلیسی :
The effectiveness of religious programs on Channel One Iranian TV on Special Occasions (Ramadan)
With the Emphasis on the Views of M.A Students of Communication, Branch of Central Tehran
چکیده:
با وجود آن که سی و چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز میگذرد هنوز هم بسیاری از افراد جامعه ایران که یک جامعه مذهبی است معلومات و آگاهی اندکی از اسلام دارند و این مسأله باعث میشود تا وظیفه رسانههای همگانی و به طور اخص تلویزیون اهمیت بیشتری پیدا کند. اما نکته اساسی این است که نمیتوان از این وسائل مانند سیستمهای ارتباطی پیشین استفاده نمود و باید برای استفاده از این وسائل دانش جدید را آموخت تا پیامهای ارتباطی دینی بیشترین تأثیر را بر مخاطبان داشته باشد. بر این اساس یکی از سؤالات قابل طرح در این زمینه این است که تلویزیون تا چه حد در ارائه پیامهای مذهبی در قالبهای جدید (فیلم، سریال، نمایش و ...) و سنتی موفق بوده است؟ چرا بعضی از برنامههای دینی در ارائه پیام خود موفق نبودهاند؟ و این که چرا برخی از برنامههای مذهبی جاذبهای برای مخاطبان پیدا نمیکنند؟ دلایل توجه و عدم توجه مخاطبان به این برنامههای مذهبی چیست؟ و این که تلویزیون تا چه اندازه توانسته نیاز مذهبی مخاطبان خود را برطرف سازد و در اثربخشی و جذب مخاطبان موفق عمل نماید؟ در این پژوهش که به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده میزان اثربخشی برنامههای مذهبی شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ایام خاص (ماه مبارک رمضان) از دیدگاه دانشجویان ارشد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس فراوانی دادهها و ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است و نتایج به دست آمده بیانگر این است که تلویزیون میتواند به گونهای غیرمستقیم و با توجه به واقعیات و سادهگویی و به دور از افراط و تفریط و با مدد گرفتن از نظرات علمای آگاه و خبرگان فن و ارائه الگوهای مناسب مذهبی تولیدات رسانهای متناسب با نیازها و علایق مخاطبان ارائه نمایند.
چکیده انگلیسی:
Thirty years have passed since the Islamic Revolution, yet many people of Iranian society as an Islamic society have a little knowledge and understanding of Islam. This makes the task of the mass media and in particular television even more important. But the essential point is that these devices cannot be used in the vein of former communications systems. We must learn how to use these new means of communicating so that religious messages have the greatest impact on the audience. Accordingly, the following questions can be posed in this context: How much TV provider has been successful in traditional and new form of the religious message (movies, soap operas, shows, etc.)? Why some religious programs have not been successful in delivering their message? Why some religious programs do not appeal to the audience? What are the reasons for the lack of audience’s attention to these religious programs? How much TV has been able to meet the religious needs of its audience and attract them effectively? In this study, a questionnaire survey was conducted dealing with the effectiveness of religious programs Channel One Iranian TV on special occasions (Ramadan) from the perspective of the senior students of communication at Islamic Azad University Central Tehran. Data analysis was performed on the frequency data and the Pearson correlation coefficient. The results suggest that television can produce media products to suit the needs and interests of the audience indirectly, simply, clearly and based on simple facts such as avoiding extremes, benefiting from scholars and experts' opinions about the proper techniques and patterns of religious programs.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.