چکیده:
پیشرفت توانش منظورشناسی زبان آموزان از آگاهی معلمان نسبت به آموزش عملی آن تأثیر می پذیرد. با این حال، آگاهی عملی معلمان زبان و چگونگی تدریس منظورشناسی در کلاس های آنها به ندرت بررسی شده است. این مطالعه میزان آگاهی معلمان زبان انگلیسی از منظور شناسی و تدریس آن در کلاس هایشان را بررسی کرده است. به همین منظور، 300 معلم زبان ایرانی به پرسشنامه ای شامل 30 سوال که دارای مؤلفه های "معلمان زبان"، "زبان آموزان"، " همکاران و موسسه ها" و " کتابهای درسی و امتحانات" درباره آگاهی از آموزش منظورشناسی بود، پاسخ دادند و سپس کلاسهای 30 نفر از آنها براساس یک چک لیست شامل 20 عنوان مشاهده شد تا نحوه تدریس ویژگی های منظورشناسی در کلاس های آنها بررسی شود. نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی معلمان از منظورشناسی فقط در یکی از مؤلفه های پرسشنامه یعنی " معلمان زبان " که عمدتا در مورد مباحث نظری آموزش است ، قابل توجه است. با این حال، نتایج مشاهده نشان داد که آنها تدریس عملی منظورشناسی را به میزان قابل توجهی انجام نمی دهند. علاوه بر این، تجربه معلمان نیز فقط بر مؤلفه "معلمان" تاثیر دارد. سطح پایین آگاهی و عملکرد مربوطه را می توان به این واقعیت نسبت داد که در مورد اقدامات عملی در مورد آموزش منظورشناسی توجه ناچیزی شده است در حالی که بر جنبه های نظری آموزش منظورشناسی تاکید زیادی می شود.
چکیده انگلیسی:
Developing learners' pragmatic competence is claimed to be influenced by teachers' awareness of pragmatic instruction. However, this awareness and the way teachers teach pragmatics in their classrooms have been rarely explored. Therefore, this study sought to investigate the extent of English as a foreign language (EFL) teachers' metapragmatic awareness and their instruction of pragmatic features. To achieve this goal, a 30-item questionnaire was adapted and administered to 300 EFL teachers and analyzed in terms of the four components of the questionnaire, including Language teachers, Language learners, Colleagues and institutes, and Coursebooks and exams. Moreover, the classes of 30 teachers were observed based on a 20-item observation checklist that was developed by the researchers and analyzed qualitatively. Results indicated that the teachers' awareness of pragmatics was relatively high only in one of the components of pragmatic awareness, namely language teachers. However, observation results indicated that they did not consistently teach pragmatic features in their classes. In addition, it was revealed that, except for the component of Language teachers, the differences between less and more experienced teachers' mean scores on the other components of pragmatic awareness questionnaire were not statistically significant. The low levels of awareness and corresponding practice could be attributed to the fact that meager attention is devoted to pragmatic instruction in teaching education programs.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.