چکیده:
پیامکها همانند دیگر کارکردهای تلفنهای همراه به مشترکان امکان ارسال و دریافت پیام الفبای عددی را همراه با تصویرنگارها فراهم میسازد. گفتمان پیامکها توصیفگر نوعی تعامل هستند که بین ابعاد دیداری نوشتاری واقع میشود. این پژوهش با کاربرد سه متغیر موضوع سخن، عاملان سخن و شیوهی بیان در مدل نشانهشناسی اجتماعی زبان هلیدی در یک پیکرهی زبانی مشتمل بر 2440 پیامک گردآوری شده از 122 دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به بررسی این مضوع میپردازد که چگونه گفتمان پیامکها از ابعاد زبانشناسی اجتماعی اثر میپذیرد. در این راستا، پیامکها به لحاظ تعامل اجتماعی موجود در بدنه تحلیل و طبقهبندی میشود. یافتهها نشان داد که پیامکهایی که از طریق تلفن همراه رد و بدل میشود از نوع غیرهمزمان با سیاق خاص خود هستند که دلایل منظورشناسی برای شکلگیری این نوع سیاق وجود دارد، چراکه کاربران از هر دو محتوای نوشتاری و گفتاری برای شکل دهی چنین ساقی استفاده میکنند.
چکیده انگلیسی:
A text messaging service, among other functions of mobile phones, allows mobile phone subscribers to send and receive alphanumeric characters and emoticons. The discourse of the text messages characterizes a kind of interaction, mostly on the boundary between verbal and visual communication. Adopting Halliday's Socio-semiotic Model of Language, this study considered three register variables of filed, mode, and tenor in a text message corpus comprising 2440 text messages collected from 122 medical students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences to investigate how the discourse of text message can be affected by the sociolinguistic dimensions of the context of language use. To that end, text messages were analyzed and categorized in term of the social interaction that constituted the content of the messages. The findings revealed that mobile phone text messaging is an asynchronous mode of communication which is characterized with particular register variables, and there are also pragmatic reasons in addition to the technical restrictions for the creation of this register as its users actively and selectively make use of the resources of spoken and written discourses in constructing the message.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.