چکیده:
ایجاد پوشه کار پنجره ای را می گشاید به سمت شیوه هائی که مدّرسان زبان انگلیسی در پی به کارگیری آن برای ارزشیابی روند رشد مهارت نگارشی و یادگیری فراگیران می باشند. هدف از اجرای این نوآوری آموزشی در پژوهش فعلی، ارتقا تعاملی پویا بین معلّم و فراگیر در ارائه و دریافت بازخورد اصلاحی نوشتاری بوده است. به این منظور، دانشجویان دو کلاس نگارش پیشرفته در مطالعه حاضر شرکت کردند و هر کلاس در معرض یک مدل پوشه کار (توسعه ای - فعّال برایWorking Portfolio Group و نمایشی برای Showcase Portfolio Group) قرار گرفتند، در حالیکه بازخوردهای اصلاحی نوشتاری را از منابع بازخورد سه گانه: از خود به خود (خودارزیابی/ ویراستاری)، از طرف هم کلاسی و توسط معلّم (در دونوع غیر مستقیم- جامع / مستقیم- متمرکز) دریافت می کردند. هر دو گروه بر اساس برآورد میانگین عملکردشان در "آزمون نگارش انگلیسی تافل" با نمراتی که از درس نگارش ترم قبل (دستور زبان پیشرفته و جمله نویسی) کسب کرده بودند به سه سطح مهارت علمی ضعیف، متوسط و قوی تقسیم شدند. نوشته های جمع آوری شده برای نشان دادن روند متفارتی که آنها از بازخوردهای اصلاحی نوشتاری بهره برده بودند تجزیه و تحلیل شد. یافته های به دست آمده نشان داد که فراگیران گروه مدل پوشه کار توسعه ای- فعّال نسبت به این سبک تاثیر پذیری و پیشرفت نگارشی بیشتری داشتند تا دانشجویان گروه مدل پوشه کار نمایشی که ارزشیابی معلّم را با تاخیر دریافت کرده بودند. پس از بحث راجع به نتایج حاصله، پیشنهاداتی در ارتباط با شیوه های به کارگیری بازخورد برای بهبود کیفیّت نگارش و تقویت یادگیری از طریق مهارت نگارش ارائه شده است.
چکیده انگلیسی:
Keeping portfolio opens a window on the way teachers try to assess students' writing improvement and learning capacity. Implementing this curricular innovation, the present study was an attempt to grow tutor-student dynamic involvement in giving/receiving written corrective feedback (WCF). To this end, two intact classes of EFL university students participated, each experiencing a distinct portfolio-keeping model (working vs. showcase) while receiving WCF from triadic sources (self, peer, & tutor) and varying tutor feedback types (indirect-unfocused vs. direct-focused). Students' performance on "TOEFL Test of Written English"andtheir grades in the previous writing course, namely "Advanced Grammar and Sentence Writing"were averaged out for both groups (Working Portfolio Group/WPG and Showcase Portfolio Group/ SPG) to assign them as low-, medium- and high-proficiency L2 writers. Written products kept in their portfolios were examined to see how differently the participants benefited from WCF sources/types. The findings revealed that WPG participants were more responsive to the working portfolio model than those in SPG who received delayed tutor evaluation in showcase portfolio approach. The article concludes with some pedagogical implications on how to use feedback to improve the quality of revised written texts and to support learning through writing.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.