چکیده:
هدف از انجام این مطالعه بررسی تناسب استفاده از دسته واژگان در نگارش انگلیسی دانشجویان در محیط انگلیسی به عنوان زبان خارجی بود. در این خصوص، چهار مولفه واکنش به موضوع، منبع واژگانی، دامنه و صحت گرامری، و انسجام و یکپارچگی متن مورد ارزیابی قرار گرفتند. سی دانشجوی پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مطالعه دو مرحله ای شرکت داده شدند. در مرحله اول،پس از انجام پیش آزمون، اصول پاراگراف و مقاله نویسی آموزش داده شد و سپس پس آزمون به عمل آمد که به عنوان پیش آزمون مرحله دوم نیز د رنظر گرفته شد. تحلیل آزمون تی حاکی از تغییر چشمگیرهمه مولفه ها بجز دامنه و صحت گرامری بود. در دومین مرحله، محقق به معرفی و تدریس دسته واژگان به دانشجویان پرداخت وبا استفاده از نرم افزار تحلیل پیکره، دانشجویان قادر به جستجوی پیکره و یادگیری دسته واژگان در متن بوذند. همچنین، لیستی از دسته واژگان به صورت مجزا در اختیار دانشجویان قرار گرفت و با نحوه استفاده از دسته واژگان در نگارش خویش آشنا شدند. پس آزمون دوم به عمل آمد و نتایج مرحله دوم نیز با ازمون تی تحلیل گشت که نتایج آن نشان دهنده اثر چشمگیر آموزش دسته واژگان بر مولفه منبع واژگان بود. این بدین معنی است دانشجویان میتوانند با استفاده از دسته واژگان، به طور طبیعی تر نوشته، از منبع واژگان و نیز همنشین های مناسب بهره برده و کیفیت نگارش خویش را ارتقا بخشند .این یافته میتواند برای دانشجویان، مدرسین نگارش، طراحان برنامه درسی و مولفین مواد آموزشی مورد استفاده و موثر باشد.
چکیده انگلیسی:
This study aimed at investigating the applicability of teaching lexical bundles to the writing performance of medical students in an EFL context. Four components of the writing proficiency, namely Task Response (TR), Lexical Resource (LR), Grammatical Range and Accuracy (GRA) and Cohesion & Coherence (CC), were investigated with regard to the effect of teaching lexical bundles. Thirty medical students in the preclinical stage at Shiraz University of Medical Sciences participated and the study was performed through a two-phase procedure. In the first phase, paragraph and essay writing principles were taught after a pretest. The posttest was administered following the treatment. Data were analyzed through T test. The results of the first phase indicated that all components except GRA changed significantly. In the second phase, the students were introduced and exposed to four-word lexical bundles extracted from the medical corpus. Having access to the corpus analysis software, the students could explore the corpus and learn the lexical bundles contextually. They were also given the list of lexical bundles for explicit exposure and were guided to use them appropriately in their writing assignments. The essays assigned following the lexical bundle teaching were regarded as the posttest of the second phase while the posttest of the first phase was regarded as the pretest of the second phase. Data analysis revealed that LR changed significantly and the students were able to benefit from lexical bundles to improve their LR that enabled them to write more naturally and use collocations more appropriately. Students, writing instructors, syllabus designers, and material developers can best benefit from the findings of the present study.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.