چکیده:
دو نوع ناسازگاری (تعارض و تزاحم) در الگوی مصرفی انسان مسلمان قابل شناسایی است. تعارض در مقام ترسیم الگوست و تزاحم بین قواعد امری طبیعی در مرحله اجراییکردن این الگوست و تا راههای حل آن را نشناسیم قادر به اجراییکردن آن نخواهیم بود. در این تحقیق ابتدا موارد ناسازگاری در الگوی مصرف مسلمان را بیان میکنیم سپس به روش اسنادی و کتابخانهای، مجموعه قواعد مصرفی را احصا مینماییم. در گام بعدی هر یک از اصطلاحهای تعارض و تزاحم را از اصول فقه شیعه تبیین میکنیم و نشان میدهیم که چگونه تعارض در ترسیم و تزاحم در تحقق الگوی مصرف مانع ایجاد میکند. آنگاه تعارضات احتمالی بررسی شده و روشهای اصولی جهت حل تعارضات ظاهری از جمله «حکومت و ورود»، «تخصیص و تخصص» و «تقیید» به اختصار تبیین میشود و تعارضهای واقعی احتمالی که نیازمند کار اجتهادی است به مجالی دیگر محول میشود. در ادامه تزاحمات احتمالی میان این قواعد به روش توصیفی تحلیلی بررسی میشود و روشهای عقلی جهت رفع تزاحمات میان قواعد که مهمترین آن قاعده طلایی «الأهم فالأهم» است، ارائه میشود. یافتههای تحقیق حاکی از وجود بالاترین تعارضها و تزاحمها در قواعدی همچون شأن، توسعه و انفاق از میان 29 قاعده شناسایی شده است. این روششناسی برای حل تعارضات و تزاحمات میان قواعد مصرفی در مقام افتاء و حکم و مقام عمل و اجرای آن میتواند هم برای تصمیمساز، برنامهریز و طراح سیاستهای کلان مصرفی و هم برای مصرفکننده و مجری این برنامهها مفید باشد و او را از چالش تعارضات و تزاحمات و بنبست حاصله خلاصی بخشد.
چکیده انگلیسی:
Two types of inconsistencies can be identified in the pattern of consumption of a Muslim; Contradiction and Conflicts. The Contradiction is in the drawing of pattern. Since one of the most important prerequisites for drawing the Islamic pattern of consumption of a person is the solution to the Contradictions between the propagation of Islamic rules and values in the pattern of consumption of the individual. But the Conflict between rules is a natural occurrence in the implementation phase of this template and we will not be able to implement it until the solutions are known.
In this study, we first describe instances of incompatibilities in the pattern of a Muslim consumption. Then, in a documentary and library way, we identify a set of rules of consumption. In the next step, we explain each of the two terms of Contradiction and Conflict from the principles of Shiite jurisprudence and show how the Contradiction in the plot and the Conflict in the realization of this pattern creates an obstacle. Then the contradictions (apparent or real) are examined and the principles for resolving the apparent contradictions and the customary sum of the arguments, such as "governance and entry," "appropriation and expertise," and "verification," are briefly explained. In the following, the corresponding probabilistic Conflicts between these rules are examined by descriptive-analytic method. And rational methods for resolving Conflict between rules, the most important of which is the golden rule of "الأهم فالأهم".
The findings of the research indicate that the most incompatibilities are in three rules: status, development and charity among the 29 identified rules.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.