چکیده:
یکی از پربسامدترین مؤلفههای الگوی مصرف مطلوب در بیانات رهبری، مصرف محصولات داخلی است؛ بهطوریکه تأکید کردند مردم و همه کسانی که علاقهمند به ایران هستند نباید کالاهای خارجی را که مشابه داخلی دارد، استفاده کنند. در استفتائات نیز تصریح کردهاند که این یک توصیه ساده نیست هرچند فتوای شرعی نیز محسوب نمیشود. البته این موضوع با آموزههای اقتصاد کلاسیک و آزادی انتخابهای افراد از یکسو و حقوق مصرفکنندگان در اسلام، از سوی دیگر مغایرت دارد. در تاریخ اسلام هم فتوای فقهی خاصی جز از سوی برخی از علمای مشروطیت در این مورد دیده نمیشود. با توجه به مطالب فوق سؤال اصلی این است که مبنای فقهی و اقتصادی تأکیدات رهبری و علمای مشروطیت بر ضرورت مصرف کالاهای داخلی و پرهیز از مصرف تولیدات خارجی دارای مشابه داخلی چیست؟ آیا میتوان ردپایی از آن در منابع اسلامی یافت یا صرفاً توصیهای مبتنی بر شرایط خاص کشور ماست؟ روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و با اقتباس از روش نظریه تاریخی دادهبنیاد است که از میان اسناد مکتوب مقام معظم رهبری و اسناد تاریخی مشروطیت که دو قرن اخیر را پوشش میدهد جستوجو میکند. بررسی و تحلیل بیش از بیست سند تاریخی از علمای مشروطیت و تاریخ معاصر ایران و بیانات مقام معظم رهبری نشان میدهد که اندیشه ضرورت عدم مصرف کالاهای خارجی و ترویج مصرف تولیدات ملی، بر چهار مبنای فقهی ـ اقتصادیِ ملیت، نفی سبیل، منع تشبّه به کفار و تقویت اقتصاد ملی استوار است.
چکیده انگلیسی:
One of the most frequent components of the desierable consumption pattern in leadership statements is the use of domestic products, which emphasized that people and all those who are interested in Iran should not use foreign goods that are similar to domestic ones. In the Referendum question, he has also stated that this is not a simple recommendation, although not a religious fatwa. This, of course, contradicts the teachings of classical economics and the freedom of choice of individuals on the one hand and the rights of consumers in Islam. In Islamic history, there is also no specific Islamic jurisprudence except by some constitutional scholars in this regard.
Given the above, the main question is what are the jurisprudential and economic basis of the emphasis of leadership and constitutional scholars on the necessity of using domestic goods and avoiding the consumption of foreign products of the same domestic nature? Can it be traced back to Islamic sources or merely based on the specific circumstances of our country?
The research methodology is descriptive-analytical and adapted from the methodology of historical data theory, among the documents written by the Supreme Leader and the historical documents of the Constitutional Revolution that covers the last two centuries.
The analysis of more than twenty historical documents from and constitutional scholars of Iran and the statements of the Supreme Leader show that the notion of the necessity of non-consumption of foreign goods and the promotion of consumption of national products is based on the four jurisprudnence pillars: national economy, Nafye Sabil, the prohibition of similarity to Kuffar, and Strengthening the national economy.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.