چکیده:
هدف: هدف از این مقاله، بررسی معیارهای فروشندگان موفق است که برای تقویت تجربه مشتری در فروشگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است. روششناسی: در این تحقیق از طرح اکتشافی متوالی دو مرحله ای استفاده شده است ، داده های کیفی و کمی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شده است. برای تجزیه و تحلیل کیفی، با 11 کارشناس فروش حداقل چهار سال سابقه کار مصاحبه صورت گرفت و داده ها با رویکرد تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل کمی، 20 نفر از دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان پاسخ دهندگان انتخاب شدند. معیارها و معیارهای فرعی با استفاده از روشAHP Fuzzy در محیط نرم افزاری MATLAB اندازهگیری شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل کیفی چهار معیار (مشتری مداری ، دانش اطلاعات ، رفتار اخلاقی و ویژگی های شخصی) و 11 زیر ملاک را نشان داد. تجزیه و تحلیل کمی نشان داد که مشتری با وزن 0.2647، دانش اطلاعات با وزن 0.2556 رفتار اخلاقی با وزن 2450/0 و ضریب ویژگیهای شخصی در رتبه آخر قرار گرفت با وزن 0.2347. نتیجه گیری: یافتههای این مقاله برای صنعت خرده فروشی ورزشی، به منظور تجدید استراتژیهای فروش و بازاریابی آنها ضروری است. با درک بیشتر از نیازهای مصرفکننده، خرده فروشان ورزشی میتوانند محصولات خود را به شیوهای مؤثر به فروش برسانند تا سهم بازار خود را افزایش دهند.
چکیده انگلیسی:
Purpose: The purpose of this paper is to investigate the criteria of successful salespersons, which is important to enhance in store customer experience. Method: Employed two phase sequential exploratory design, qualitative and quantitative data were collected using purposive sampling technique. For qualitative analysis, 11 sales experts with at least 4 years working experience were interviewed and the data were analyse using thematic analysis. For quantitative analysis, 20 physical education and sports science students were chosen as respondents. Criteria and sub-criteria is weighted quantitatively using Fuzzy AHP and analysed using MATLAB software. Results: From the qualitative analysis, 4 criteria’s (customer orientation, information knowledge, ethical behaviour, and personal characteristics) and 11 sub-criteria were identified. From the quantitative analysis, ranked were provided whereby customer-orientation with a weight of 0.2647 were in the first rank, information knowledge is at the second rank with 0.2556 weight, ethical behavior is at the third rank with 0.2450 weight, and personal characteristics is at the last rank with 0.2347 weight. Conclusions: The findings of this paper are important for sports retail industry, to revamp their sales and marketing strategies. With enhanced understanding regarding consumer needs, sports retailer can sell their products in a more effective manner to increase their market share.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.