چکیده:
در پی مطالبه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی– ایرانی و پرهیز از الگوهای وارداتی و تقلیدی، سند تحول بنیادین که نقشه راه قانون اساسی نظام تعلیم و تربیت است، تدوین گردید. بر این اساس، هدف از این تحقیق بررسی رویکرد های دینی و قرآنی در این سند است. در این پژوهش سند تحول بنیادین از دو جنبه تربیت دینی، قرآنی و مؤلفه های آن و نگاه سند به مقوله تربیت دینی از نظرمبانی و ساحت مورد بررسی قرار گرفته است. روش مورد استفاده در تحقیق، کتابخانه ای است که با مراجعه به کتاب ها و منابع و مدارک و سایت های مرتبط با موضوع برای جمع آوری اطلاعات در نمونه مورد مطالعه- دانشگاه پیام نور شهرستان بدره و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان- استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان داد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سندی تربیتی است، از منظر تربیت دینی دارای نقاط قوت و ضعفی است که نقطه کمال آن، فراهم نمودن بستر حیات طیبه اسلامی برای متولیان- به تأسی از قرآن کریم- است. نقاط ضعف سند نیز لازم است با ارائه راهکارها و توجه به همه انواع تربیت بر اساس ساحت های ششگانه وجودی متربیان، عملیاتی کردن سند در سطح خرد مدارس، بکارگیری مربیان تربیتی و قرآنی توانمند و اختصاص بودجه کافی برای فعالیت های تربیتی و دینی و قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت برطرف شود.
چکیده انگلیسی:
Following the Supreme Leader of the Revolution's demand for a fundamental change in education, relying on the philosophy of Islamic-Iranian education and avoiding imported and imitative models, the document of fundamental change, which is the roadmap of the constitution of the education system, was compiled. Accordingly, the purpose of this study is to examine the religious and Quranic approaches in this document. In this study, the document of fundamental change from two aspects of religious and Quranic education and its components and the view of the document on the category of religious education in terms of foundation and field have been examined. The method used in the research is a library that has been used by referring to books, sources, documents and related sites to collect information in the study sample - Payame Noor University of Badreh city and education management of the city. The results of the research showed that the document of fundamental change in education, which is an educational document, has strengths and weaknesses from the perspective of religious education, the perfect point of which is to provide a good Islamic life for the trustees, based on the Holy Quran. Weaknesses of the document are also necessary by providing solutions and paying attention to all types of education based on the six areas of teachers' existence, operationalizing the document at the micro level of schools, employing capable educational and Quranic instructors and allocating sufficient funds for educational, religious and Quranic activities. The field of education should be eliminated.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.