دیدگاه معلمین ایرانی آِیلتس و تافل آی بی تی درباره ساختار بخش های ادراکی و تولیدی این دو آزمون از منظر اصول ارزیابی پویا و ایستا
دیدگاه معلمین ایرانی آِیلتس و تافل آی بی تی درباره ساختار بخش های ادراکی و تولیدی این دو آزمون از منظر اصول ارزیابی پویا و ایستا
عنوان فارسی :
دیدگاه معلمین ایرانی آِیلتس و تافل آی بی تی درباره ساختار بخش های ادراکی و تولیدی این دو آزمون از منظر اصول ارزیابی پویا و ایستا
عنوان انگلیسی :
Iranian TOEFL iBT and the IELTS Teachers’ Views on the Structure of the TOEFL iBT and IELTS Receptive and Productive Sections in terms of Dynamic and Static Assessment
چکیده:
روشارزیابی پویا یک روش جدید است که در آن قابلیت یادگیری افراد از طریق ارایه بازخورد ارزیابی می شود. این شیوه ارزیابی تاکنون در آزمونهای مهم بین المللی مورد تحقیق چندانی قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضرکه با روش ترکیبی متوالی صورت گرفته ⸲ بررسی دیدگاه معلمین ایرانی آیلتس و تافل آی بی تی درباره ساختار بخش های ادراکی و تولیدی این دو آزمون از منظر ارزیابی پویا و ایستاست. همچنین⸲ این تحقیق به بررسی میزان تطبیق بخش های ادراکی و تولیدی آزمون آیلتس و تافل آی بی تی ، با استانداردهای ارزیابی پویا و ایستا می پردازد. برای تحقق اهداف تحقیق⸲ در بخش کمی ،100 معلم آیلتس و تافل آی بی تی که اطلاعات کافی درباره این آزمونها داشتند و ازطریق روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند به دو پرسشنامه هشت سوالی تالیف محقق درباره ویژگیهای این آزمونها ، پاسخ دادند. برای اطمینان از صحت داده های کمی جمع آوری شده، 10 تن از اساتید مطلع آیلتس و تافل آی بی تی که به پرسشنامه پاسخ داده بودند مورد مصاحبه نیمه ساختاری قرارگرفتند. مصاحبه ها با بکار گیری چارچوب طبقه بندی ویژگیهای ارزیابی ایستا و پویا که توسط خود محقق گردآوری شده بود مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت.نتایج کمی تحقیق با تایید نتایج کیفی نشان داد که آزمونهای آیلتس و تافل آی بی تی عمدتا مطابق با اصول ارزیابی ایستا هستند. اما، برخی ویژگیهای ارزیابی پویا نیز درهر دو آزمون وجود دارد. یافته های این تحقیق دربردارنده برخی مفاهیم ضمنی آموزشی است که تبیین شده است.
چکیده انگلیسی:
This mixed-methods design study investigated Iranian TOEFL iBT and IELTS teachers’ views on the structure of the TOEFL iBT and IELTS receptive and productive sections from the yardsticks of dynamic and static assessment. It also examined the conformity level of the receptive and productive sections of TOEFL iBT and IELTS to dynamic assessment and static assessment standards. To achieve the objectives of the study, 100 information-rich TOEFL iBT and IELTS teachers selected based on purposive and snowball sampling completed two 8-item researcher-made questionnaires on the underlying features of these exams. To cross-validate the quantitative results, we performed semi-structured interviews with 10 informed teachers selected through purposive sampling from among the questionnaire respondents. The semi-structured data were content analyzed using a researcher-made framework categorizing the distinctive dynamic assessment and static assessment features. The results of the qualitative phase corroborated those of the quantitative part revealing that these exams mainly conform to static assessment tenets and that they enjoy only a few dynamic assessment features. The pedagogical implications of the findings are also explicated.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.