ارزیابی ذهنیت مردم در خصوص راهکارهای استفاده از رنگ و نور در ارتقاء کیفیت فضاهای شهری (مطالعه موردی: کاربرد روش تحقیق کیو در خیابان سی متری اردبیل)
ارزیابی ذهنیت مردم در خصوص راهکارهای استفاده از رنگ و نور در ارتقاء کیفیت فضاهای شهری (مطالعه موردی: کاربرد روش تحقیق کیو در خیابان سی متری اردبیل)
عنوان فارسی :
ارزیابی ذهنیت مردم در خصوص راهکارهای استفاده از رنگ و نور در ارتقاء کیفیت فضاهای شهری (مطالعه موردی: کاربرد روش تحقیق کیو در خیابان سی متری اردبیل)
عنوان انگلیسی :
Evaluating People's Mentality about Approaching to Use Color and Light in Improving the Quality of Urban Spaces
(Application of Q Research Method in Simetry Street, Ardabil, Iran)
چکیده:
امروزه شاهد توجه تحقیقات علمی به خواستههای مردم در ارتقای کیفیت فضاهای شهری هستیم. از بین مجموعه عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت فضاهای شهری، رنگ و نور بهعنوان روشهای در دسترس با تأثیر زیاد، نقش مهمی بر عهده دارد. هدف این پژوهش ارزیابی مؤلفههای ذهنی مرتبط با طراحی جهت ارتقاء کیفیت فضاهای شهری به کمک رنگ و نور جهت بهرهبرداری توسط طراحان است. روش تحقیق کیو، با 49 گزاره نوشتاری و 22 گزاره تصویری و روش نمونهگیری در دسترس ذهنیت منتخبین جامعه آماری را بررسی نمود. دادههای حاصل از جدول مرتبسازی اجباری توسط نرمافزار spss تحلیل شد. برآیند ذهنیت حاکم، بیانگر وجود دو عامل مهم کالبدی و فرهنگی در خصوص گزارههای مربوط به راهکارهای اجرایی و دو ذهنیت مشخص در مورد گزارههای تصویری بود. در ادامه گزارههای مرتبط با هرکدام از ذهنیتهای مذکور اولویتبندی و همچنین گزارههای توافقی و متمایزکننده بین گروههای ذهنی استخراج گردید.
چکیده انگلیسی:
Today, we are seeing the attention of scientific research to the demands of the people in the design of urban spaces. Out of the set of effective factors, color and light play an important role in improving the quality of urban spaces. The purpose of this research is to evaluate the mental components associated with the design to improve the quality of urban spaces by using color and light that using the Q research method, solutions for using color and light on improving the quality of urban spaces in the city of Ardabil, Simetry street in Iran. The results indicate that there are two important mental groups in text propositions and two important mental groups in image propositions on the Simetry Street in Ardabil. The propositions, the writing of the first group has a more formal look in design and the first factor had a significant factor load and the second group with significant factor load on the second factor focused on cultural issues. Also, on ways to use color and light in improving the quality of urban spaces in the first-order image propositions with a significant factor load on the first factor they have a modern look and believe in the use of new techniques and technology of the day and the second group looked conservative and believed in protecting the authenticity and status of the building. Factor load resulting from factor analysis indicates the degree of dependency and agreement or opposition of each of the Q contacts to each of the factors and factors mentioned above. The significance criterion of the factor loads is also due to the existence of 49 propositions and written card for 95% confidence the larger the factor load is 0.368. For the image cards, according to the existence of 22 propositions and to ensure a 95% higher load factor of 0.417 the criterion of factor load was considered. In the sequel, the statements related to each of the abovementioned mentality are prioritized and also agreeable and distinct propositions between subjective groups. Ultimately, this research will address the issues and problems that exist, the necessities and advantages of paying attention to color and light in improving the quality of urban spaces and disadvantages of neglecting it at first and then examine the theoretical foundations in the theme of color and light, Review the views of thinkers and experts and then an interview with residents in the scope of the case study, it was able to gain access to materials that were refined and prioritized by the Q method the people's mindset is about ways to use color and light in improving the quality of urban spaces. It should be noted that the statistical community was selected from among those who were in some way related to the field and who were spontaneously using color and light in their parts of the shop or on the floor of the road. Finally, 15 people were selected for direct participation in the topic and they answered the questions.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.