چکیده:
علاقه نقش مهمی در یارگیری و آموزش زبان دادر. این تحقیق نقش و میزان تاثیر استفاده از مطالب مطابق علاقه انتخاب شده را بر عملکرد دانشجویان در یادگیری زبان دوم (انگلیسی) بررسی می کند. تحقیق حاضر همچنین به بررسی تفاوت مابین عملکرد دانشجویان پسر و دختر در یادگیری مطالب در زمانی که مطالب مطابق علاقه انتخاب می شوند می پردازد.این تحقیق بر روی 60 نفر دانشجو رشته پرستاری انجام شده است که در رشته پرستاری مشغول به تحصیل بوده اند. برای یافتن پاسخ به سوالات این تحقیق از پرسشنامه و آزمون استفاده شده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که استفاده از مطالب مطابق علاقه انتخاب شده بر عملکرد دانشجویان در یادگیری زبان دوم تاثیر مثبت و اصلاح کننده دارد. این نتایج همچنین نشان می دهند که جنسیت دانشجویان در میزان این تاثیرگذاری نقش موثری دارد، هرچند میزان این تاثیرگذاری در حد معناداری نیست. بنا بر نتایج بدست آمده از این تحقیق به پژوهشگران، مدرسان و برنامه درسی نویسان دروس زبان انگلیسی در دانشگاهها توصیه می شود که از مطالب مورد علاقه دانشجویان بعنوان مطالب درسی استفاده کنند و مفید بودن این موضوع را در اصلاح روند یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان مورد توجه قرار دهند.
چکیده انگلیسی:
Interest plays a key role in education and language learning. This study investigated if selecting and using interest-based instructional materials could impact learners' performance in L2 reading. It also examined whether there were meaningful differences between male and female learners' performance, concerning the use of interest-based materials. Sixty first-grade university students participated in the study. To answer the research questions, a quantitative method using the 'interest survey questionnaire' and the 'achievement test,' was employed. The collected data were compared and analyzed using t-test, and through SPSS. The results revealed that the use of Interest-Based Language Teaching (IBLT) made a significant contribution to the improvement of learners' performance in L2 reading. They also revealed some interaction of interest and gender, not at significant level though, with respect to the learners' performance in learning. Thus, language teaching researchers, teachers, and particularly material developers are suggested to notice the use and importance of applying interest-based materials in L2 teaching. They should be aware that such materials can lead to better performance in L2 learning.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.