چکیده:
تحول در شیوه های ارائه خدمات به حوزه آموزش نیز تسری یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی مدل های کسب و کار در حوزه خدمات پیش دبستانی از منظر تطبیق مدل های موجود و ارائه پیشنهاداتی برای دست اندرکاران و کنشگران این خدمت در ایران است. روش تحقیق از نوع تطبیقی کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون وتشخیص شباهت ها و تفاوت ها است. برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری نظری(اشباع داده ها ) استفاده و ازطریق روش تحلیل مضمون ، مولفه های اصلی الگوهای معروف کسب وکار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند . یافته های تحقیق نشان داد که اکثر مدل های کسب وکار به مولفه های صنعتی و تجاری شغل توجه داشته و توجه چندانی به مولفه های مناسب برای خدمات آموزشی ندارند. هم چنین یافته تحقیق مبین تشابه مدل های مورد بررسی در مولفه های اصلی مشتری ، سود ، هزینه ، منابع اطلاعاتی و ارزش های پیشنهادی است. علاوه بر این تشابه مدل هااز لحاظ تناسب با مولفه های اصلی در حوزه کسب وکار پیش دبستانی نشانگر برتری مدل پریفتی و همکاران بر دیگر مدل ها است. پیشنهاد اصلی تحقیق حاضر تدارک مدل کسب وکار پیش دبستانی متناسب با شرایط و فضای کسب وکار ایران است . هم چنین پیشنهاد می گردد سرمایه گزاران کسب وکار پیش دبستانی – به عنوان کنشگران اصلی - به طور واضح انتظارات خود را از مدل فرایند کسب وکار مشخص نمایند.
چکیده انگلیسی:
There have been many changes and developments in educational services provisions. This paper aims at investigating preschool educational business models from the perspective of implementing existing models and providing suggestions for those involved in this service in Iran. This is a qualitative comparative paper using the thematic analysis approach and identifying similarities and differences. A theoretical sampling method (data saturation) was used to collect data and through the content analysis method, the main components of well-known business models were examined and analyzed. The research findings show that most business models account for the industrial and commercial components of the job and do not pay much attention to the appropriate components of educational services. The research findings also showed the similarity of the models studied in the main components of the customer, profit, cost, information resources, and proposed values. In addition, the similarity of the models in terms of their fitness with the main components in the field of preschool business indicates the superiority of the Prifti et al (2017) model over other models. The main suggestion of the current paper is to prepare a model for preschool entrepreneurship appropriate for the conditions and atmosphere of Iranian entrepreneurship. It is also suggested that preschool entrepreneurial capitalists, as key actors, clearly articulate their expectations of the business process model.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.