چکیده:
با توجه به اهمیت شیوههای دلبستگی و سلامت روانی در زمینههای گوناگون زندگی ازجمله روابط میان فردی، بهویژه روابط زناشویی و روابط خانوادگی که از ارج بیشتری برخوردار است، در پژوهش حاضر به بررسی نقش شیوههای دلبستگی و سلامت روانی در روابط میان فردی دانشجویان پرداخته خواهد شد. روش طرح پژوهشی حاضر توصیفی از نوع رگرسیون چندگانه است. جامعه آماری شامل همه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی بودند که به کتابخانه این دانشکده مراجعه میکردند. از این جامعه، به شیوه غیر احتمالی از نوع در دسترس، شمار 100 نفر (50 دختر و 50 پسر) انتخاب و به پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون (1990)، سلامت روانی گلدبرگ (1972) و آزمون دلبستگی هازن و شیور (1987)، پاسخ دادند. دادهها از طریق ابزار آماری رگرسیون چندگانه به شیوه ورود استاندارد، تحلیل گردید. فرضیه مدل حاضر، بهطورکلی در سطح (001/0p<) و بهطور جزئی با دلبستگی ایمن در سطح (001/0p<) و سلامت روانی در سطح (04/0p<) تائید گردید؛ بنابراین شیوه دلبستگی ایمن و سلامت روانی پیشبینی کنندههای نیرومندی برای روابط میان فردی میباشند و درنهایت استنباط میکنیم آموزش ساختارمند درباره سه متغیر بیانشده میتواند منجر به شکلگیری سیستم خانوادگی سالم گردد و این نیز بهنوبه خوب جامعه شاد، سالم و روبهپیشرفتی را به وجود میآورد.
چکیده انگلیسی:
Given the importance of attachment styles and mental health in different areas of life including interpersonal relationships, especially marital and family relationships, which is more important, the present study examines the role of attachment styles and mental health in Interpersonal relationships will be addressed by students. The research design method is descriptive multiple regression. The statistical population included all male and female undergraduate students of Razi University Social Sciences who visited the library of this school. From this population, 100 individuals (50 girls and 50 boys) were selected from non-probability type of study and Barton's Communication Skills Questionnaire (1990), Goldberg's Mental Health Questionnaire (1972), and the Hazen & Shaver Attachment Test (1990). 1987), performed on them. Data were analyzed using multiple regression statistical methods. The hypothesis of the present model was generally confirmed at level (p <0.001), and partially confirmed by secure attachment at level (p <0.001) and mental health at level (p <0.04). Thus, secure attachment style and mental health are powerful predictors for interpersonal relationships, and we conclude that structured education about the three variables mentioned can lead to the formation of a healthy family system. In turn, it creates a happy, healthy and growing community.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.