تأثیر درمان رابطۀ والد- فرزند بر تنیدگی و توانمندی والدین دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی
تأثیر درمان رابطۀ والد- فرزند بر تنیدگی و توانمندی والدین دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی
عنوان فارسی :
تأثیر درمان رابطۀ والد- فرزند بر تنیدگی و توانمندی والدین دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی
عنوان انگلیسی :
Effect of child-parent relationship therapy on parenting stress and empowerment of parents with children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
چکیده:
بهرهبرداری والدین از مجازات خشن و نبود رابطۀ گرم و عاطفی مناسب میان والدین و کودک پیشبینی کنندۀ بسیاری از مشکلات کودکان و والدین و کاهش توانمندی آنها است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان رابطۀ والد- فرزند بر تنیدگی و توانمندسازی خانوادههای دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه / فزون کنشی است. این پژوهش جزء طرحهای آزمایشی تک آزمودنی با خطوط پایه چندگانه است. از میان همۀ خانوادههای دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر سنندج چهار نفر از والدین به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در طی 12 مرتبه شامل چهار خط پایه، پنج خط درمانی و سه خط پیگیری، موردبررسی قرار گرفتند و به دو مقیاس تنیدگی ادراکشده (کوهن، کاماراک و مرملستین، 1983) و توانمندسازی خانواده (کورن، دیچلو و فریسن،1392) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل دیداری، شاخص روند و شاخص ثبات، درصد دادههای غیر همپوش و درصد دادههای همپوش انجام گرفت. یافتهها نشان داد درمان رابطۀ والد- فرزند بهطور معنیدار (0.100= PND) تنیدگی والدین را کاهش و توانمندی خانوادههای دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه / فزون کنش را افزایش میدهد. با بهکارگیری درمان رابطۀ والد- فرزند در خانوادههای دارای فرزند دچار اختلال کاستی توجه/ فزون کنشی محور میتوان توانمندی اعضای خانواده را افزایش و تنیدگی والدین را کاهش داد؛ تحصیلات و شغل والدین خللی در تأثیر این مداخله وارد نمیکند.
چکیده انگلیسی:
Parents’ violent punishment and lack of appropriate warm and emotional relationship between parent and child are a predictor of many problems for them and reduce their ability. The purpose of this study was to investigate the effect of child-parent relationship therapy on parenting stress and empowerment of families with children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. This research is a single-subject experimental design with multiple base lines. Among all families with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder children referred to counseling centers in Sanandaj, four parents selected through available sampling method. Participants examined 12 times including four baselines, five lines of therapy and three follow-up lines and responded to standard perceived stress (Cohen, Kamarak & Mermelstein, 1983) and family empowerment scales (Koren, De Chillo & Friesen, 1992). Then, for the interpretation and conclusion, visual analysis, trend and stability indexes, and percentage of overlapping data and percentage of non-overlapping data used. The results showed that the child-parent relationship therapy significantly (PND = %100) reduced parental stress and increased the empowerment of families with children with attention deficit / hyperactivity disorder. By using child-parent relationship therapy in Attention Deficit / Hyperactivity Disorder families, can enhance family members' empower and also reduce the stress of parents and also types of degrees and education, and occupation does not affect the effectiveness of this intervention
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.