نقش واسطه ای خود کارآمدی و خوشبینی در رابطۀ میان رضایت زناشویی و رضایت از زندگی زنان آموزگار شهر نهاوند
نقش واسطه ای خود کارآمدی و خوشبینی در رابطۀ میان رضایت زناشویی و رضایت از زندگی زنان آموزگار شهر نهاوند
عنوان فارسی :
نقش واسطه ای خود کارآمدی و خوشبینی در رابطۀ میان رضایت زناشویی و رضایت از زندگی زنان آموزگار شهر نهاوند
عنوان انگلیسی :
The mediating role of self-efficacy and optimism in the relation between marital satisfaction and life satisfaction among female teachers in Nahavand
چکیده:
رضایت زناشویی،خود کارآمدی و خوشبینی نقش برجستهای در تجربه رضایت زندگی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای خود کارآمدی و خوشبینی در رابطۀ میان رضایت زناشویی و رضایت از زندگی آموزگاران زن شهرستان نهاوند است. روش پژوهش از نوع تحلیل مسیر است. جامعۀ آماری را همه آموزگاران زن متأهل شهرستان نهاوند که دربرگیرنده 612 نفر بودند و در سال تحصیلی 94- 93 مشغول به تدریس بودند، تشکیل میدهد. اندازۀ نمونه پژوهش بر پایۀ بهکارگیری جدول مُرگان 240 نفر بوده است. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. گردآوری دادهها با بهکارگیری ابزارهای رضایت از زندگی، رضایتمندی زناشویی هادسون، خود کارآمدی عمومی شوارتزر و خوشبینی انجام شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. اطلاعات بهدستآمده از طریق رگرسیون، همبستگی پیرسان و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.نتایج همبستگی پیرسان نشان داد که میان همه متغیرهای پژوهش همبستگی معنیداری (05/0> P) وجود دارد. نتایج رگرسیون گامبهگام روشنگر آن بود که دو متغیر خود کارآمدی و خوشبینی در رابطه میان رضایت زناشویی با رضایت از زندگی نقش واسطهای دارند. نتایج تحلیل مسیر نیز برای اثر مستقیم رضایت زناشویی بر رضایت از زندگی برابر با 221/0 برآورد شد. بررسی اثر غیرمستقیم رضایت زناشویی بر رضایت از زندگی از طریق نقش واسطهای دو متغیر خود کارآمدی و خوشبینی نیز رویهمرفته 287/0 برآورد شد که سهم خود کارآمدی در این اثر 17/0 و سهم خوشبینی 11/0 است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، روانشناسان و مشاوران خانواده میتوانند با آموزش خوشبینی و خود کارآمدی و بالا بردن آنها در زوجین، منجر به افزایش رضایت زندگی و رضایت زناشویی آنان شوند. همچنین بالا بردن رضایت زناشویی در بالا بردن رضایت از زندگی زوجین نیز کارساز است.
چکیده انگلیسی:
Marital satisfaction, self-efficacy, and optimism play an important role on life satisfaction. Therefore, present study aimed to investigate the mediating role of self-efficacy and optimism in the relation between marital satisfaction and life satisfaction among female teachers in Nahavand.This research study has done through the path analysis. The statistical population of this study included all female teachers in Nahavand city, 612 married women, who were all active teachers in the 93-94 academic years. The sample size in the study, based on the population size and according to Morgan table, was 240. Sampling method in this study was multistage cluster. The collected data used Life Satisfaction Questionnaire (TSWLS), Hudson’s marital satisfaction questionnaire (IMS), Schwartzberg’s general self-efficacy questionnaire (GSE) and optimism questionnaire (R -LOT). The Data analyzed by statistical software’s: SPSS and Amos. The Obtained information through the statistical methods of regression, Pearson’s correlation, and path analysis analyzed. The results from Pearson correlation showed that there are significant correlations between all variables. The regression results also showed that two variables of self- efficacy and optimism in the relation between marital satisfaction and life satisfaction play a mediating role. A path analysis results as well, for direct effect of marital satisfaction on life satisfaction, was equal to 0/221. Examining the indirect effect of marital satisfaction on life satisfaction through the mediating role of the two variables, self-efficacy and optimism, was estimated 0/287, of which self-efficacy in this work has a0/17 share and optimism 0/11. Marital satisfaction variable has the ability to direct predictive teachers’ life satisfaction. In addition, the two variables, self-efficacy, and optimism, indirectly play a mediating role, between the two variables of marital satisfaction and life satisfaction for the teachers.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.