بررسی میزان رفتارهای پرخطر و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی موثر بر آن در دانشآموزان دخترکرمان
بررسی میزان رفتارهای پرخطر و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی موثر بر آن در دانشآموزان دخترکرمان
عنوان فارسی :
بررسی میزان رفتارهای پرخطر و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی موثر بر آن در دانشآموزان دخترکرمان
عنوان انگلیسی :
Investigating the rate of high-risk behaviors and measuring the family and educational factors affecting it in female students of Kerman
چکیده:
مطالعه حاضر به بررسی میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی موثر بر آن در میان دانش آموزان دختر دبیرستانهای دورهی دوم ناحیه دو شهر کرمان در سال تحصیلی 1397-1398 می پردازد. کارکرد خانواده به عنوان متغیر اجتماعی و جو مدرسه به عنوان متغیر آموزشی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق، برابر با 4309 نفر است که 353 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. روش نمونهگیری، خوشهای و تصادفی ساده بوده و تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار Spss23 و Amoss Graph22 انجام شده است. در این تحقیق از نظریات مک مستر، فورت ونگلر و ولفگانگ و گلیکمن استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر پاسخگویی عاطفی و پس از آن کنترل رفتار در خانواده با ضریب رگرسیون استاندارد 380/0 و 300/0 به ترتیب، بالاترین ضریب تاثیر غیرمستقیم را با رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر داشتهاند. از طرف دیگر بین متغیر کنترل رفتار در خانواده و رفتارهای پرخطر بالاترین ضریب مستقیم و معکوس (341/0-) وجود دارد. بدین ترتیب براساس نتایج، میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان در حد کم بوده است و مدرسه و خانواده تاثیر بالایی بر کاهش رفتارهای پرخطر دارند.
چکیده انگلیسی:
The current study examines the extent of students' high-risk behaviors and analyzes family and educational factors that influence the conduct of these behaviors in high school girl students in Kerman City (District 2) for the academic year 1397-1398. The family role and the school environment are regarded as social and educational variables. The statistical population of the study is consisted of 4309 people out of which 353 are selected as sample by cluster and a simple random sampling method. The statistical population of the study consists of 4309 people out of whom 353 were selected through cluster random sampling method. The statistical analysis was carried out using SPSS23 and AMOS22. The results indicated that the emotional responsiveness and behavior control in the family (with standardized regression coefficients 0.380 and 0.300) had the highest indirect effect on high risk behaviors of girl students respectively. The results indicated that the variables of emotional responsiveness and behavioral control in the family (with standardized regression coefficients of 0.380 and 0.300) had the highest indirect effects on high-risk behaviors of students. The behavioral control in the family showed the highest effect on high-risk behaviors with a regression coefficient of -0.34. Despite the low level of high-risk behavior of the student, the school and family had a positive effect on the reduction of high-risk behaviors.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.