چکیده:
مسئله قلدری و قربانیان آن از مشکلات رایج در بین دانشآموزان مدارس است. هدف پژوهش حاضر، بررسی واکنشها و پیامدهای روانشناختی دانشآموزان دختر قربانی قلدری برای فهم اثرات قلدری بود. طرح پژوهش حاضر رویکرد کیفی از نوع مطالعه پدیدارشناختی بود، جامعه پژوهش را دانشآموزان قربانی قلدری تشکیل میدادند. در این راستا، از طریق نمونهگیری هدفمند در دسترس، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 نفر از دانشآموزان قربانی قلدری شهر تبریز تا رسیدن به مرحله اشباع انجام گرفت. بهمنظور تحلیل دادههای مصاحبه از روش کولایزی استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزارههای اصلی و فرعی نشان داد که واکنشهای قربانیان قلدری در دانشآموزان به ترتیب شامل واکنشهای روانشناختی، واکنشهای رفتاری، واکنشهای شناختی، واکنشهای اجتماعی، واکنشهای تحصیلی، واکنشهای جسمانی و واکنشهای مذهبی و 22 مقوله فرعی بود. با توجه به اثرات منفیکه قلدری بر ویژگیهای روانشناختی و اجتماعی تحصیلی و جسمانی دانشآموزان دارد. انجام مداخلات پیشگیرانه آموزشی، اجتماعی و روانشناختی برای کمک به قربانیان قلدری در مدارس ضروری است.
چکیده انگلیسی:
Bullying and its victims are among the most common problems in students at school. The aim of current research is to study the psychological reactions and aftermaths of victims of bullying in girls' school. This is a qualitative phenomenological study which includes 22 female student whom had been victims of bullying in Tabriz City, Iran. Researchers applied purposive sampling and semi-structure interview to reach the saturation needed. Data analysis by open codes and recognition of the main and subsidiary themes revealed that reactions of victims of bullying could be categorized in psychological, behavioral, cognitive, social, academic, physical and religious dimensions. Due to negative effects of bullying on students, the preventive intervention and social support are essential to help this group of students.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.