چکیده:
تشریح چگونگی کشف و توسعه فرصتها و شناخت عوامل مؤثر بر آن در موفقیت کارآفرین تأثیر بسیار دارد و شناسایی فرصتهای کارآفرینانه یکی از موضوعات اصلی در تحقیقات کارآفرینی است. یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در فرآیند تشخیص فرصت، سرمایههای کارآفرینانه هستند که شامل سرمایه اقتصادی ،سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی است. هدف این تحقیق بررسی نقش تعدیلگری جنسیت در رابطه سرمایه کارآفرینانه و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. صنعت گردشگری به دلیل پتانسیل و فرصتهای کارآفرینانهای که در این صنعت وجود دارد به عنوان زمینه تحقیق انتخاب شدهاست. برای انتخاب نمونه آماری از میان 210 عضو انجمن صنفی گردشگری افرادی انتخاب شدند که تجربه مدیریت یا ایجاد کسب و کار داشتند (110 نفر). با توجه به تعداد کم نمونهها از نمونه در دسترس استفاده شد و پرسشنامه تحقیق برای110 نفر ارسال شد. تحلیل دادههای حاصل از 82 پرسشنامه جمعآوری شده با نرم افزار پی ال اس نشان داد که متغیر جنسیت نقش تعدیلگری در رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی با تشخیص فرصتهای کارآفرینانه دارد. در حالیکه نقش تعدیلگری در رابطه سرمایه اقتصادی و تشخیص فرصت های کارآفرینانه ندارد. این نتایج میتواند به سیاستگذاران در توسعه کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری کمک کند.
چکیده انگلیسی:
Knowledge about opportunity recognition and development is very important in an entrepreneur's success. Opportunity recognition is one of the main issues in entrepreneurship research. One of the most important factors influencing the process of opportunity recognition is the entrepreneurial capital, including economic capital, social capital and human capital. The aim of this paper is to analyze the moderating role of gender in the relation between entrepreneurial capital and opportunity recognition by using a descriptive survey research method. The tourism industry is chosen as the research context due to the potential entrepreneurial opportunities in this sector. The research sample was selected from 210 members of tourism association with experience in business management or business creation (110 people). Due to the small number of samples, data was gathered form all 110 people by questionnaire. Data analysis on 82 questionnaires by PLS software showed that gender has the moderating role in the relation between social capital and opportunity recognition. Furthermore, gender has moderating role in the relation between human capital and opportunity recognition, however, it has no effect on the relation between
economic capital and opportunity recognition. The findings of this study could assist policymakers in promoting women's entrepreneurship development in tourism business sector.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.