چکیده:
پژوهش حاضر یک مطالعه رابطهای از نوع همبستگی بر روی دانشجویان دختر خوابگاهی (مقطع کارشناسی) دانشگاه لرستان در سال 96-1395 است. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 200 نفر و به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای رضایت از زندگی دینر و همکاران، دینداری گلاک و استارک، معنا در زندگی استیگر و همکاران و انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال بود. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین دینداری(0001/0>P، 543/r=)، معنا در زندگی(0001/0>P، 673/r=) و انعطافپذیری شناختی(0001/0>P، 488/r=) با رضایت از زندگی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد(0001/0>P). یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای دینداری(0001/0>P، 313/β=)، معنا در زندگی(0001/0>P، 476/β=) و انعطافپذیری شناختی(0001/0>P، 241/β=) پیشبینی کننده معنی داری برای رضایت از زندگی دانشجویان هستند. با توجه به اهمیت نقش دینداری، معنا در زندگی و انعطافپذیری شناختی در پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان و در نتیجه سلامت و بهداشت روان دانشجویان، باید این سازه سلامت روانی یعنی رضایت از زندگی در برنامهریزیهای مسئولان و روانشناسان مورد توجه قرار گیرد.
چکیده انگلیسی:
This study is a relational study of the correlational type. The study population included all female students (undergraduate) living in a dormitory at the University of Lorestan in 2016-17. Sample size consisted of 200 individuals, who were selected based on Krejcie and Morgan table through simple random sampling. Some instruments including Life satisfaction by Diener, Emmons, Larsen and Griffin (1985), Religiosity questionnaire by Stark and Glock (1965), Meaning in life by Steger, Frazier, Oishi and Kaler (2006) and Dennis and Vander Wal’s Cognitive Flexibility (2010) questionnaire were used for the
purpose of collecting data. The collected data was analyzed through descriptive statistics and Pearson correlation, multiple regression analysis and applying SPSS. The results showed that there is a positive and significant correlation between Religiosity (r=0/543, p<0/0001), Meaning in life (r=0/673, p<0/0001) and Cognitive Flexibility (r=0/488, P<0/0001) and Life satisfaction (P<0/0001) and the results of multiple regression analysis in a stepwise manner, showed that Religiosity (β=0/313, p<0/0001) and Meaning in life (β=0/476, p<0/0001) and Cognitive Flexibility (β =0/241, P<0/0001) are significant predictors of Life satisfaction among students. Considering the importance of the role of religiosity, meaning in life and cognitive flexibility in predicting students’ satisfaction and therefore their mental health, this mental health structure; namely life satisfaction, should be taken into consideration in the planning and programming by the authorities and psychologists.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.