چکیده:
مسئله هویّت از مضامین مهمی است که در بعد فردی و بعد اجتماعی- فرهنگی میتواند ابزار گویایی برای فهم شرایط جامعه باشد. یکی از منابع تغییرات هویتی تجربه محیطهای جدید زندگی است. نمونهای از آن در مورد دختران جوانی مصداق داردکه برای ادامه تحصیل به شهری دیگر و به محیط زندگی خوابگاهی وارد میشوند. پژوهش حاضر برای شناخت چگونگی هویت فرهنگی دختران ساکن خوابگاه، با رویکرد کیفی پدیدارشناختی به انجام رسیده است. افراد نمونه از میان دختران ساکن در خوابگاه های شهر تهران به شیوه تعیین پیشینی ساختار نمونه و با لحاظ کردن دو عامل نوع خوابگاه و میزان پایبندی دینی، که در مطالعات اولیه تاثیر آنها بر موضوع مطالعه تایید شد انتخاب شدند. هویّت فرهنگی را در ابعاد خانوادگی، دینی، جنسیتی و حوابگاهی مورد مطالعه قرار داده ایم. بر اساس یافته ها در خوابگاه های دولتی، دختران مذهبی از نظر هویت فرهنگی با انسجام هویتی بیشتر و چالش های هویتی کمتری مواجه بودند و دختران غیرمذهبی دارای هویت خانوادگی کمرنگ تر وهویت خوابگاهی ضعیف تر بوده، گرایش بیشتری به هویت جنسیتی مدرن داشته و درمجموع دارای انسجام هویتی کمتری بودند. در خوابگاه های خصوصی، دختران مذهبی احساس تعلق پایینی به خوابگاه داشتند و دختران غیرمذهبی که غالبا دارای تعلقات خانوادگی نسبتا بالا و هویت خانوادگی قوی بودند افراد خوابگاه را قابل اعتماد و معاشرت نمی دانستند. این افراد رویکرد نقادانه به منابع سنتی هویت یابی پیدا کرده و سعی داشتند هویتی ورای ارزش های مسلط در جامعه ارائه دهندکه به ارزش های مدرنیته غربی نزدیک تر بود .
چکیده انگلیسی:
Identity is an important issue that can represent the existing situation of a society in both social and cultural aspects. One source of the identity changes, especially in its cultural aspect, is the experience of living in new environments. This is valid for the young girls who enter the metropolis of Tehran and the dormitories to continue their educations. This study is conducted to examine the cultural identity of the girl living in dormitories with a phenomenological approach. The studied girls were chosen from the female residents of dormitories in Tehran city using theoretical sampling method (determining sample structure in advance) and by considering two factors: the dormitory type and the level of religiosity, elements which their impact on the subject matter of the study was confirmed in earlier studies. We studied the cultural Identity through its familial, religious, gender and dorm-related components.Had more coherent identities and faced fewer identity challenges,while the non-religious girls had stronger familial identities. and felt that they belong less to the dorm. They were more inclined to associate with modern gender identities. And in general possessed less coherent
identities.The religious girls showed weaker sense of belonging to their dorms. The non-religious girls, most of whom had more powerful familial identities, considered their dorm co-residents unreliable and unsuitable persons to associate with. These girls had a critical approach to the traditional sources of identity and were trying to develop an identity beyond the dominant values-an identity which was closer to the prevalent values of western modernity.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.