چکیده:
امروزه انتخابهای مصرفی برای مدیریت بدن بهویژه در بین زنان ، دلالتهای نمادین متنوعی یافته و عرصهای برای ابراز هویت و معناسازی اجتماعی گردیده است. هم دربافتهای کلانشهری که رکن آن گمنامی و روابط زودگذر است، «بدن» از مهمترین حاملهای هویت است و هم در بافتهای اجتماعی که درآنها پیوندها و انتسابهای خانوادگی اهمیت ویژه دارند. چنانکه در جامعه ایران بخش مهمی از مصارف تظاهری در چارچوب مناسبات خانوادگی و خویشاوندی ظهور پیدا میکند. هدف پژوهش حاضر این است که نشان دهد زنان ایرانی متأهل ساکن یک کلانشهر، در مواجهه با نقش و هویت همسری خود، از خلال مصارف تظاهری مدیریت بدن چه تجربهی زیستهای را روایت و چه معانیای ادراک و مبادله میکنند. پژوهش با رویکرد کیفی انجام شده که طی آن ۳۸ مصاحبه عمیق با زنان ساکن مشهد در سالهای ۹۴ و ۹۵ صورت گرفته است. متن مکتوب مصاحبهها به روش تحلیل تماتیک تحلیل شده است. در نهایت سه معنای اساسی در مصرف تظاهری زنان در نقش همسری حاصل شده است: تسری منزلت، کالانَمایی عشق، خود ابرازی مناسکی. به مدد مصرف تظاهری، منزلت بین زنان و همسران و حتی خانواده همسرانشان و نیز سایر خویشاوندان تسری مییابد. مصرف تظاهری همچنین محمل نمایش مطلوبیت و محبوبیت زن در نقش خانوادگی خود است. مناسک و روابط ازدواجی نیز فرصتی مهم است که زنان همزمان خودابرازی و الزام را در قالب مصرف تظاهری در چارچوب امکانهای آن تجربه میکنند. یافتههای این پژوهش دلالتهای تازهای دربارهی تعامل بستر اقتصادی- اجتماعی ایرانی معاصر و معانی رفتارهای مصرفی زنان در بستر مورد مطالعه دارد.
چکیده انگلیسی:
Nowadays consumption choices for body management, especially among women, have several symbolic implications and are a sphere for self-expression and social meaning making. Both in metropolitan contexts where anonymity and ephemeral relations are key characteristics, and in social contexts in which kinship connections and origins are crucial, “body” is the main vehicle for identity. It seems that a main part of conspicuous consumption appears in family and kinship interactions in Iran. The aim of this research is to explore what Iranian married women living in a metropolis, in their spousal role and identity, experience through conspicuous consumption in body management and what meanings they construct and exchange. The qualitative research approach was employed and 38 women living in Mashhad were interviewed in the years 2015-2016. Interviews were transcribed and thematic analysis were conducted. Finally, three main concepts appeared: Transmission of status, commodification of love, and ritualistic self-expression. Transmission of status implies that status is transmitted through women, husbands, husbands’ family members and other kinships. Commodification of love means women’s conspicuous consumption is the vehicle of their desirability and lovability in their familial role. Ritualistic self-expression indicates that kinship rituals and conjugal relationships are the main opportunities for women to simultaneously experience self-expression and constraint in conspicuous consumption’s framework of possibilities. Findings of this study present new implications for the interactions between the socio-economic context of modern Iran and the meanings of women’s consumption behavior in the studied context.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.