طراحی مدل تحلیل ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر ایجاد سقف شیشهای بر اساس تحلیل دلفی (مطالعۀ موردی: زنان شاغل در ستاد شرکت ملّی پخش فراوردههای نفتی ایران)
طراحی مدل تحلیل ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر ایجاد سقف شیشهای بر اساس تحلیل دلفی (مطالعۀ موردی: زنان شاغل در ستاد شرکت ملّی پخش فراوردههای نفتی ایران)
عنوان فارسی :
طراحی مدل تحلیل ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر ایجاد سقف شیشهای بر اساس تحلیل دلفی (مطالعۀ موردی: زنان شاغل در ستاد شرکت ملّی پخش فراوردههای نفتی ایران)
عنوان انگلیسی :
Designing a Structural-Interpretative Model of Factors Affecting the Construction of Glass Ceilings based on the Delphi Method (A Case Study of Women Employed at the Headquarters of the National Iranian Oil Distribution Company)
چکیده:
این تحقیق از طریق تحلیل تفسیری-ساختاری (ISM)، بهدنبال طراحی مدلی مبتنی بر دستهبندی و تفکیک عوامل مؤثر بر ایجاد سقف شیشهای کارکنان زن شاغل در ستاد شرکت ملّی پخش فراوردههای نفتی ایران بود. پژوهش حاضر در بازۀ زمانی یکساله بین آذر ماه 1395 - دی ماه 1396 انجام شد. روش پژوهش ترکیبی بود که در بخش کیّفی بر شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد سقف شیشهای از طریق بررسی مبانی نظری و تئوریک و انجام تحلیل دلفی با مشارکت 20 متخصص بهعنوان اعضای پانل مبتنی بود و در بخش کمّی نیز از طریق تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری به دنبال مدلسازی ساختاری و تفسیری بود که در این بخش تعداد 30 نفر از متخصصان منابع انسانی (داخل و خارج از شرکت) مشارکت کردند. نتایج پژوهش نشان میدهد که اساسیترین عامل سقف شیشهای زنان در ستاد شرکت ملّی پخش فراوردههای نفتی ایران بر اساس مدل طراحی شده، نبود قوانین حمایتی است، که این شاخص مربوط به مؤلّفۀ اصلی علل برون سازمانی و مؤلّفۀ فرعی علل سیاسی و مقرراتی در نتایج دلفی بودند. همچنین در بالاترین سطح و در واقع کم اثرترین عامل بر ایجاد سقف شیشهای، شاخص عدم جوّ مناسب برای کار زنان، از علل ساختاری مؤلّفۀ اصلی درون سازمانی است.
چکیده انگلیسی:
Women are among the most valuable assets of any organization. If obstacles like the glass ceilings were eliminated, one could expect an increase in their effectiveness in following the goals of organizations in their respective areas of responsibility. Therefore, this study, by examining the issue through Interpretative-Structural Analysis (ISM), seeks to design a model based on categorizing and distinguishing factors affecting the creation of a glass ceiling for female employees at the National Iranian Oil Distribution Company. This research was conducted in a one-year period between December 2016 and January 2017. The research methodology consists of qualitative research based on identifying the factors influencing the creation of a glass ceiling by examining theoretical foundations and analysis based on the Delphi method. To this end, 20 specialists worked as panel members. The quantitative part of the research methodology through the formation of a structural self-advancement matrix follows structural and interpretive modeling, in which 30 human resources specialists (both from inside and outside the company) participated. The results research show that based on the designed model, the most significant factor in the construction of a glass ceiling for women at the National Iranian Oil Distribution Company is the lack of supportive laws, which is related to the main component of the external causes and the sub-component of the political causes and rules were in the Delphi method. Furthermore, at the highest level and in fact the least effective factor in creating a glass ceiling, the lack of suitable atmosphere for women's work is one of the structural causes of the core component of the organization.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.