چکیده:
ارزشهای اجتماعی تا زمانیکه با سایر ارزشها ارتباط ارگانیک دارند، ماندگارند، اما به محض محدودشدن دامنۀ ارتباط یا ایجاد اختلال در ارتباط، علائم حیاتی ارزشها رو به نیستی میرود. اهمیت ارزشها و نقش آن در تعالی جامعه از یکسو و فقدان شناخت کافی، موثق و بهموقع از فرایند سُستشدن ارزشهای بالنده و رسوخ ضدارزشها در جامعه امروزی، ضرورت این مطالعه را دوچنداننمود. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی چگونگی بروز دگرگونیهای ارزشی در جامعه بهویژه در زنان است. بدینمنظور ۳۶ نفر از زنان و مردان (۱۲ مرد و ۲۴ زن)، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها و بررسی میزان همگرایی و غنیسازییافتهها، از چندین فن، شامل مصاحبه بدونساختار، مصاحبه نیمهساختارمند، مشاهده و نامهنگاری شرکتکنندگان، استفادهشد. مرور و مقایسه متوالی دادههای گردآوریشده، به استخراج ۱۰ مقوله و ۳ مقوله کلی منتج گردید. تحلیل ساختار ارزشها و تعامل زنان با دیگران، منجر به شکلگیری نظریه میانی شد. الگوی بدستآمده از این پژوهش، نشانمیدهد، مقوله محوری که زمینهساز بروز دگرگونیهای ارزشی در افراد به ویژه زنان میشود، «عدم توجه به مبدأ هستی و نگاه کوتهبینانه به فلسفه وجودی انسان» است که باعث سُستشدن باورها و در نتیجه شکستهشدن حریمها و بیتوجهی به نقشها و مسئولیتها میشود. چنانچه فردی تحتتاثیر شرایط واسطهای و محیطی ویژه، قرار گیرد، احتمال ورودش به دگرگونیهای ارزشی، افزوده میشود و مبتنی بر راهبرد لذت جویی آنی، احتمال ایجاد پیامدهایی چون: مسخ ارزشها و بروز دگرگونیهای ارزشی افزایش خواهد یافت. در این مقاله، نحوه شکلگیری نظریه میانی مورد بررسی قرار گرفته است.
چکیده انگلیسی:
Social values can be upheld through an organic connection with other values. But when this connection is broken then values become compromised and this forms the basis of this study. There is demand for this study because of the importance of values and their role in promoting other values. There is a lack of adequate and timely recognition of the value of the progressive loosening and Transmogrification of values. The aim of this study was to research the is a Transmogrification of values in society associated with women. For this purpose 36 participants were selected by purposive sampling and snowball from the cities of Qazvin, Tehran and Sanandaj. several technologies were used to collect data including unstructured interviews, semi-structured interviews, participant observation and written letters. This resulted in extraction of 10 main categories, and 3 general categories. Collected data were subjected to continuous review and comparison. Structure analysis was done for values and interactions with others, leading women to take an intermediate view. Results showed a pattern obtained from this research, such that the main issue that leads to a Transmogrification of values in people, especially in women, was "the origin of human existence are not paying attention and short-sighted philosophy," which means that values are upheld loosely and this causes lack of privacy and disregard of roles and responsibilities. And strategies based on distorted values of instant gratification, will consequently compound the crisis. In this article, formation of the central theory was examined in detail.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.