چکیده:
این پژوهش در پی آن است تا رابطه استفاده از شبکههای فارسیزبان تلویزیون ماهوارهای و پای بندی به هویتفرهنگی زنان را بررسی کند. از آن جاییکه در این تحقیق پایبندی فرهنگی زنان مدنظر بوده، زنان 15تا 49 ساله، به روش پیمایشی مقطعی و با تکنیک پرسش نامه مورد سنجش قرار گرفتند. حجم نمونه 400نفر بوده که این تعداد براساس روش نمونهگیریخوشهای چندمرحلهای در شهر تهران انتخاب شدند. تحلیل یافتههای تحقیق نشان دادهاست که میزان استفاده از شبکههای ماهوارهای برابر با 50.64 و میانگین پای بندی به هویتفرهنگی نیز62.55 (درمقیاس 0تا100) است و میانگین بُعد ذهنی هویتفرهنگی به میزان 10درصد بیشتر از بُعد عینی است. همچنین کسانیکه از ماهواره استفاده میکنند نسبت به دیگران پای بندی بسیار کمتری به هویتفرهنگی ایرانی دارند. در تحلیلرگرسیون چند متغیره نیز به ترتیب میزان رضایت از ماهواره، استفاده از آن و اعتماد به برنامههای ماهواره باعث تضعیف هویتفرهنگی زنان میشوند و محتوای آگاهیبخش، علمی و خبری آن، باعث تقویت هویتفرهنگی شده است.
چکیده انگلیسی:
This research studied the relationship between the use of Persian-language satellite TV channels and Commitment to cultural identity of women of 15 to 49 years. The research method and means of data collection was cross-sectional survey design. The size of Sample was 400 based on multi-stage cluster sampling in Tehran. Analysis of the research findings showed that the exposure to satellite scale from zero to hundred is equal to 50.64 and average commitments to cultural identity in the same scale is 62.55. And the subjective dimension of cultural identity was 10% more than the objective dimension. Also Iranians who enjoy the use of satellite are less committed to cultural identity. Multivariate regression analysis showed that the satisfaction with satellite, using satellite and addiction to its programs weakens women cultural identity and awareness making content and scientific programs and news strengthen their cultural identity.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.