چکیده:
امروزه فیلمهای عامهپسند نوعی تولید رسانهای محسوب میشوند که بر اساس تئوریهای مطالعات فرهنگی بهعنوان یک متن، قرائتها و خوانشهای گوناگون و گاه معارض را فراهم میکنند . این قرائتها و خوانشها نوعی تولید ثانویه محسوب شده و علتها و انگیزههای متعددی را در بر میگیرد. لذا در پژوهش حاضر خوانش و رمزگشایی مخاطبان زن از فیلمهای عامهپسند شبکههای ماهوارهای، با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و مصاحبة اکتشافی و حجم نمونة 400 نفر بین زنان در شهر ساری انجام شد. دادههای بهدست آمده از طریق تکنیک آماری آزمون دوجملهای(Binomial Test)تجزیه و تحلیل شدند که یافتهها نشان داد 85 درصدپاسخگویان با متغیرگریز از واقعیت به خوانش فیلمها اقدام کرده و شاخص کمبود عشق از این متغیر برای حل متنی خود به وفور عشق در سریالها روی آورده است.نتایج به طور کلی حاکی از آن بود که زنان با همذاتپنداری با بازیگران سریالها، بازنمائی هویّت زنانه،گریز از واقعیت و بازنمائی گذشته، از فیلمها رمزگشائی و به خوانش آنها اقدام میکنند
چکیده انگلیسی:
Nowadays, based on theories of cultural studies, popular movies are considered as Media Productions that provide readings and rereadings of various and sometimes conflicting ideas. These kinds of readings are a secondary production and include a number of different reasons and incentives. Therefore, present research studies female audience readings and decryption of popular satellite movies using survey method, and exploratory interviews. Sample volume was 400women from Sari. Data obtained were analyzed through statistical techniques (Binomial Test). Findings indicated that 85% of respondents watched and decoded the films with variable of escape from reality. They used variable of lack of love for solving their romantic problems a lot. Overall, the results suggest that women watch and decode TV serials through identifying themselves with cast of series, reproduction of feminine identity, representation of past and escape from reality.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.