چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطۀ استفاده از شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با هویّت جنسیّتی دختران نوجوان انجام شد. برای این منظور از نظریۀ هویّت اجتماعی جنکینز، نظریۀ پرورش و نظریۀ شناخت اجتماعی بندورآ استفاده شد. روش پژوهش پیمایشی بود. جامــعۀ آماری این پژوهـش دختران مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان سال تحصیلی 92-91 بودهاند. از بین جامـعۀ آماری، 185 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نمونهگیری شده و اطلاعات مورد نیاز به کمک ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد که مقیاسهای هویّت فردی، هویّت جنسیّتی، کلیشههای جنسیّتی و نقش جنسیّتی را شامل بود. یافتههای پژوهش نشان داد که استفادۀ بیشتر دختران نوجوان از برنامههای تلویزیون ماهوارهای به فاصله گرفتن آنها از کلیشههای جنسیّتی و تفکیک نقشهای جنسیّتی منجر میشود. همچنین استفادۀ دختران نوجوان از برنامههای تلویزیون ماهوارهای هویّت جنسیّتی آنها را مخدوش میکند و آنها را از هویّت جنسیّتی خود دور میکند.
چکیده انگلیسی:
This study was conducted to investigate the Relationship between Persian satellite networks with gender identity of adolescent girls in Isfahan. For this purpose, Jenkins’ theory of social identity and breeding theory and Bandura' Social Cognitive Theory have been used. The research method is survey. The population for this study was high school girls of the 91-92 academic years. A number of 185 subjects were selected using multi-stage cluster sampling method and the data were collected using a researcher-constructed questionnaire which included variables of personal identity, gender identity, gender roles, and gender stereotypes. The research method was quantitative and at the individual level, and in order to analyze the results in descriptive and explanatory levels, SPSS software was used.
The results showed that teenage girls frequent use of satellite television programs lead them away from gender stereotypes and separate gender roles. Also their use of satellite programs altered their gender identity and directed them away from their gender identity.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.