سبک مدیریت در سازمانها و حضور زنان در پستهای مدیریتی با تأکید بر رابطة هویّت زنانه و تاکتیکهای ارتباطی
سبک مدیریت در سازمانها و حضور زنان در پستهای مدیریتی با تأکید بر رابطة هویّت زنانه و تاکتیکهای ارتباطی
عنوان فارسی :
سبک مدیریت در سازمانها و حضور زنان در پستهای مدیریتی با تأکید بر رابطة هویّت زنانه و تاکتیکهای ارتباطی
عنوان انگلیسی :
Management Style in Organizations and Participation of Women in Managerial Positions with an Emphasis on Relationship between Female Identity and Communication Tactics
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین هویّت زنانه با سبکهای رهبری و تاکتیکهای ارتباطی در سازمان انجام شده است. بدین منظور متغیر هویّت زنانه، سه متغیر تاکتیکهای ارتباطی نرم، منطقی و سخت به همراه دو متغیر سبک رهبری مشارکتی و استبدادی بررسی شد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کارکنان زن ادارات دولتی شهرستان ملایر بودند که تعداد نمونۀ آماری پژوهش نیز با استفاده از فرمول نمونهگیری از جامعۀ محدود و واریانس نامعلوم انتخاب شد. برای آزمون فرضیهها از نرمافزار لیزرل و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد هویّت زنانه با سبک ارتباطی نرم و منطقی رابطة مثبت و معنادار و با سبک ارتباطی سخت رابطة معکوس و معناداری داشت. همچنین هویّت زنانه با سبک رهبری مشارکتی رابطة مثبت و با سبک رهبری استبدادی رابطة منفی داشت، امّا این دو رابطة معنادار نبودند. سبک ارتباطی نرم با رهبری مشارکتی رابطة مستقیم و معنادار و با رهبری استبدادی رابطة معکوس و معناداری داشت؛ سبک ارتباطی منطقی با رهبری مشارکتی رابطة مستقیم و با رهبری استبدادی رابطة معکوس داشت؛ امّا رابطة معنادار نبود، در نهایت سبک ارتباطی سخت با رهبری مشارکتی رابطة معکوس و معنادار و با رهبری استبدادی رابطة مستقیم و معناداری داشت. میتوان نتیجه گرفت اگر ویژگیهای هویّت زنانه با تاکتیکهای ارتباطی ترکیب شود، میتواند سبکهای مدیریتی موفقی را برای زنان به همراه داشته باشد.
چکیده انگلیسی:
The paper studies the impact of feminine identity and communication tactics on leadership styles, specifically task oriented and participative styles. Three types of communication tactics were considered: soft, rational and hard. The population of the research was female employees of government agencies in Malayer city. 76 female employees were selected as samples. To collect data from the field, 36-item questionnaire was used. According to basic conceptual model 11 hypotheses were developed to examine the relationship between variables mutually. In order to test the hypotheses, LISREL program and Path Analysis Model (PAM) were used. Nevertheless results using LISREL program indicated that feminine identity had a significant and positive effect on soft and rational tactics and a significant and negative on hard tactic. Soft tactic had a significant and positive effect on participative leadership and had a significant and negative effect on authoritative leadership. Rational tactic had a positive effect on participative leadership and had a negative effect on authoritative leadership, but the effect was not significantly meaningful. And, hard tactic had a significant and negative effect on participative leadership and had a significant and positive effect on authoritative leadership. It can be concluded that if the characteristics of the female identity are combined with communication tactics, they can lead to successful management styles for women.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.