تحلیل نظری و تجربی تأثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
تحلیل نظری و تجربی تأثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
عنوان فارسی :
تحلیل نظری و تجربی تأثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
عنوان انگلیسی :
Theoretical and Empirical Analysis of the Effect of Comparative Influence of Market Production on Stock Returns of Companies Listed in the Tehran Stock Exchange
چکیده:
بازده سهام یکی از معیارهای اساسی برای تصمیمگیری در بورس اوراق بهادار است. بازده سهام خود بهتنهایی محتوایی اطلاعاتی دارد که بیشتر سرمایهگذاران بالفعل و بالقوه در تجزیه و تحلیل مالی و پیشبینیهای خود از آن استفاده میکنند. مطالعات متعددی در مورد بازده سهام انجام گرفته است که نشان میدهد بازده سهام تحت تأثیر متغیرهای گوناگون قرار میگیرد. توان رقابتی بازار محصول از جملۀ این عوامل است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر توان رقابتی بازار محصول بر بازده سهام است. معیارهای رقابت بازار محصول در این پژوهش، شامل شاخصهای تمرکز در صنعت، قابلیت جانشینی کالا، اندازۀ بازار، شاخص Q توبین و موانع ورود (شدت سرمایهگذاری) هستند. برای این منظور، نمونهای شامل 87 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی سالهای 1382 تا 1391 به روش دادههای تابلویی ارزیابی شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد از میان شاخصهای معرفیشده، تمرکز صنعت، قابلیت جانشینی کالا، اندازۀ بازار و شاخص Q توبین بر بازده سهام شرکتهای مذکور، تأثیر منفی و معنادار داشته است؛ ولی موانع ورود بر بازده سهام تأثیر معناداری نداشته است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت شرکتهای با توان رقابتی بالا، بازده پایینی کسب کردهاند.
چکیده انگلیسی:
One of the fundamental criteria concerning effective decision-making in the stock exchange is stock return which, on its own, possesses an information content that has been used by investors to analyze and predict financial problems. Different studies indicate that shares return will be affected by many variables, one of which is the competitive power of the product market. This study is carried out to find out the effect of the power of the product market competition on stock return of the companies accepted in the Tehran Stock Exchange. The standards of the product market competition are comprised of industry centralization index, goods replacement ability, market size, Tobins Q index, and entrance obstacles (investment intensity). In this study, a sample of 87 companies on the period of 1382 to 1392 has been selected. Considering significant meaning and relation among the presented indexes, the findings suggest that there is a significantly negative relation between industry centralization index, substitute goods capability, market size, Tobins Q index, and shares return of the firms accepted in the Tehran stock exchange. On the other hand, there is no significant relation between entrance obstacles and stock return. The results of analyses indicate that companies with high competitive power have low efficiency.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.