چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر همزمان سیاست تقسیم سود، نسبت بدهی، مالکان نهادی و رقابت بازار محصولبهعنوان سازوکارهای نظارتی و کنترلی بیرونی حاکمیت شرکتی بر هزینههای نمایندگی است.بهمنظور دستیابی به این هدف، 85 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1386–1391بررسی شد. بهدلیل نوع دادههای پژوهش، از روش دادههای ترکیبی استفاده شده است. مدل رگرسیونی پژوهش با روش مدل رگرسیون توبیت با آثار تصادفی برآورد شدهاست. نتایجبررسی همزمان سازوکارهای بیرونی حاکمیت شرکتی بیانگر آن است که رقابت و نسبت بدهی، تأثیری کاهنده بر هزینههای نمایندگی دارند؛ اما حاصل سود تقسیمی بهعنوان معیاری از سیاست تقسیم سود، بر هزینههای نمایندگی، تأثیر معناداری ندارد. همچنین مالکان نهادی بر هزینههای نمایندگی،تأثیرمثبتو معناداری دارند.
چکیده انگلیسی:
The goal of this study is to investigate the simultaneous effects of dividend policy, leverage, institutional ownership, and product market competition as external supervision and control mechanisms of corporate Governance on agency cost. In order to achieve this goal, we study 85 manufacturing companies among listed firms in the Tehran Stock Exchange during 1386-1391. To test the Hypothesis, panel data and Tobit regression model method is used. The results indicated that the product market competition and debt ratio negatively affect the agency cost while institutional ownership positively affects agency cost. However, dividend yield as a measure of dividend policy has no significant impact on agency cost.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.