چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین توان قیمتگذاری بازار محصول و رقابت صنایع تولیدی با مدیریت سود میپردازد. در این پژوهش، برای کمیسازی مدیریت سود از مدلهای مبتنی بر اقلام تعهّدیاختیاری استفادهشده است. در این راستا، دوفرضیه تدوینشده است و جهت آزمون این فرضیهها، نمونهای متشکل از 92 شرکت (460 سال- شرکت) از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 الی 1392 انتخاب شد و برای آزمون آنها، از روش دادههای ترکیبی استفادهشده است. یافتههای تجربی حاکی از آن است که بین توان قیمتگذاری بازار محصول و مدیریت سود، رابطه معنادار وجود دارد و این رابطه منفی است. شرکتهایی که توان قیمتگذاری بازار محصول کمتری دارند، مدیریت سود بالاتری را تجربه میکنند. علاوه بر این، یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین رقابت صنایع تولیدی (ساختار صنایع) و مدیریت سود، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
چکیده انگلیسی:
This study investigates the relationship between product market power and competitiveness of industries with earnings management. In this study, to quantify earnings management, the models based on discretionary accruals were used. Two hypotheses were formulated and tested in this regard. In so doing, the data of 94 (460 years-firms) firms listed in Tehran Stock Exchange for the period between 1388 and 1392 was collected and tested by using the multi-variable regression model based on panel data. The experimental findings indicate that all two hypotheses are confirmed so that product market power and earnings management have a significant relationship and negative. The results also show that there is significant relationship and positive between competitiveness of industries and earnings management.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.