میزان اثرگذاری و اولویتِ شاخصهای رفتاری استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و ارائه الگوی رفتاری مناسب (مطالعه موردی یکی از دانشگاههای تهران)
میزان اثرگذاری و اولویتِ شاخصهای رفتاری استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و ارائه الگوی رفتاری مناسب (مطالعه موردی یکی از دانشگاههای تهران)
عنوان فارسی :
میزان اثرگذاری و اولویتِ شاخصهای رفتاری استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و ارائه الگوی رفتاری مناسب (مطالعه موردی یکی از دانشگاههای تهران)
عنوان انگلیسی :
The Effectiveness and Primacy of Behavioral Indicators of Successful Teachers and Trainers on Training of the Students at the level of the Islamic Revolution, and Providing an Appropriate Behavioral Model (Case Study: A University in Tehran)
چکیده:
در این پژوهش برای نخستینبار رفتار تأثیرگذار استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در جامعه آماری 319 نفری از استادان، مربیان، فرماندهان و دانشجویان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. هدف پژوهش کشف میزان اثرگذاری و اولویتِ شاخصهای رفتاری استادان دانشگاه بر ویژگیها و شاخصهای تربیتی دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است. با استناد به مبانی تربیت اصیل اسلامی، بیانات مقام عظمای ولایت، اسناد نقشه جامع علمی کشور و ویژگیها و شایستگیهای استادان طبق آخرین سند ابلاغی، رفتار استادان مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی، و از لحاظ ماهیت از نوع کاربردی است. در پایان از مجموع شایستگیهای سیویک گانه شیوهنامه شایستگیهای استادان تراز انقلاب اسلامی، چهارده گویه اثرگذار بر تربیت دانشجویان به دست آمد که از این بین، اثرگذارترین گویهها ضریب هوشی، الگو بودن در اخلاق و رفتار، آشنایی با حوزه تحقیق و پژوهش و دانش تخصصی (تحصیلات) استادان است و نیز با توجه به تحلیل اثرگذاری این گویهها بر تربیت دانشجویان ویژگیهای مؤمن، مجاهد، ولایی، انقلابی، مردمی و بصیر به صورت جداگانه، الگویی به دست داد که برای استادان و مدیران تربیتی دانشگاهها بسیار مؤثر است.
چکیده انگلیسی:
This research is aimed at reviewing the effective behavior of successful teachers and instructors in training students in accordance with the level of the Islamic Revolution for the first time. The statistical population of this research includes 319 university lecturers, instructors, commanders, and students. The purpose of this research is to investigate the effect of the training characteristics and indicators of university teachers on the students at the Islamic Revolution level. Referring to the principles of genuine Islamic education, the statements of the supreme leader of the Islamic revolution, the documents of the comprehensive scientific map of the country, and the characteristics and virtues of the university teachers according to the latest documents, the behavior of the teachers were evaluated. This descriptive-analytical research is an applied one in terms of nature. Eventually, from the total of 31 competencies of the faculty members at the Islamic Revolution level, 14 components were identified as having effects on education, the most essential of which include IQ, ethical and behavioral modeling, familiarity with research and having knowledge (education) of specific field by the professors. Based on the analysis of the effect of these components on training students, a model was designed including the following features: believer, Mujahid, Wilayah-oriented, revolutionary, popular and clear-sighted. A very effective model was designed to benefit university professors and administrators.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.