چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی عوامل نقش پذیر بر جایگاه آموزشی رشته کارشناسی علوم ورزشی از منظر یادگیری کارآفرینانه بود. روششناسی: روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی هرمونوتیک بود. مشارکت کنندگان شامل دانشجویان و استادان رشته علوم ورزشی دانشگاه های دولتی بودند که 23 نفر انتخاب شدند. نمونه گیری هدفمند بود و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت. ابزار مورداستفاده، مصاحبه عمیق و باز بود. تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد کدگذاری تحلیلی بود. اعتمادپذیری از طریق از مشارکت بلندمدت و همهجانبه نگری مآخذ داده تعیین شد و ضریب توافق درصدی 83 درصد به دست آمد. یافتهها: 49 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی از مصاحبه ها شناسایی شد. مضامین اصلی از قبیل؛ شناخت زمینه های کارآفرینی در شرایط تجربی، ساختار دانشگاهی، محتوا و کیفیت برخی دروس، همکاری بین نهادی، دانش و نگرش استادان، بازنگری عنوان و محتوای درسی، فرایند انتقال آموزشی دروس و تقویت فرایند عملی یادگیری به عنوان عوامل اثرگذار بر یادگیری کارآفرینانه در دانشکده ها عنوان شد. نتیجهگیری: مهمترین مسئله، برنامه های آموزشی است که رویکردها و سرفصل های صرفاً تئوری، نمی تواند جایگاهی بهمنظور تقویت یادگیری کارآفرینانه در بین دانشجویان داشته باشد و بازنگری جامع و اصولی برنامه ها و شیوه آموزش بهمنظور تقویت دانش، نگرش و مهارت و انطباق این آموزش ها با نیازهای جامعه می تواند رشته علوم ورزشی را در جهت توسعه و پویایی کارآفرینانه قرار دهد.
چکیده انگلیسی:
Objective: The purpose of this study was to identify the factors influencing the position of undergraduate sports science from the perspective of entrepreneurial learning. Methodology: The research method was qualitative hermeneutic phenomenology. Participants included students and professors of sports science at public universities, 23 of whom were purposefully selected. Purposeful sampling was used and sampling continued until theoretical saturation. The tools used were in-depth and open interviews. Data were analyzed using an analytical coding approach. Validity was determined through longitudinal and comprehensive negligence of the data source, and the coefficient of the agreement was obtained 83% in determining the coding reliability. Results: 49 sub-themes and 8 main themes were identified from the interviews. Key themes such as: understanding entrepreneurial areas in experimental conditions, academic structure, content, and quality of some courses, inter-institutional collaboration, teachers' knowledge, and attitude, title review and course content, course teaching transfer process, and enhance practical learning process as learning factors affecting entrepreneurial learning in colleges were identified. Conclusion: The most important issue seems to be educational programs, with only theoretical approaches and headings cannot play a role in enhancing entrepreneurial learning among students, and in this regard, a comprehensive review of the programs educational and its adaptation to the needs of society can place the field of sports sciences in the direction of development and entrepreneurial dynamism.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.