خلق دورحضوری و تجربه غرقه از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی و اثر آن بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی
خلق دورحضوری و تجربه غرقه از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی و اثر آن بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی
عنوان فارسی :
خلق دورحضوری و تجربه غرقه از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی و اثر آن بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی
عنوان انگلیسی :
Creating Telepresence and Flow Experience through Virtual Reality (VR) Technology and Their Impact on Brand Attitude and Purchase Intentions of Sport Products Customers
چکیده:
هدف: هدف این پژوهش شناسایی اثر تکنولوژی واقعیت مجازی بر خلق دورحضوری و تجربه غرقه و اثر آنان بر نگرش به برند و قصد خرید مشتریان محصولات ورزشی بود. روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای نیمه تجربی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاریبود. حجم نمونه با نرمافزار جی پاور، ۳۶ نمونه تعیین شد که به صورت در دسترس و تصادفی از دانشجویان دانشگاه تهران که با این برند نورثفیس آشنایی داشتند، انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه شفافیت تصویر کلر و بلاک (۱۹۹۷) تجربه غرقه کیم و کو (۲۰۱۹)، پرسشنامه نگرش به برند هومر (۱۹۹۰) و همچنین پرسشنامه قصد خرید کانگ، لی و نامکونگ (۲۰۱۸) بود. همچنین برای ایجاد تجربه واقعیت مجازی از دستگاه عینک واقعیت مجازی برند کویلو استفاده شد. از طرفی پس از جستجو در فیلمهای تبلیغاتی سه بعدی، کلیپ سه بعدی تبلیغ پوشاک کوهنوردی برند ماموت انتخاب شد. روش اجرا بدین صورت بود که نمونهها پس از مشاهده تبلیغ به صورت واقعیت مجازی، پرسشنامههای مذکور را تکمیل کردند. در نهایت برای تحلیل دادههای پژوهش از معادلات ساختاری در نرم افزار پی ال اس ۳ استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، واقعیت مجازی در صورتی که شفافیت و غنای تصویر مناسب باشد منجر به دورحضوری و خلق تجربه غرقه می شود. تجربه غرقه منجر به تغیرر نگرش و در نهایت بر قصد خرید مشتریان اثر میگذارد. بحث و نتیجهگیری: بهطو کلی نتایج نشان داد تکنولوژی واقعیت مجازی ابزار مناسبی برای بازاریابان است تا بتوانند تجربههای غرقه و نزدیک به واقعیت را برای مشتریان ممکن سازند. امروزه تکنولوژی واقعیت مجازی به خانهها راه پیدا کردهاند، بنابراین فرصت ارزشمندی برای بازاریابان است تا تجربه را از خانه برای مشتریان فراهم کنند. همچنین فروشگاههای ورزشی نیز میتوانند با تجهیز فروشگاه به واقعیت مجازی و همچنین اضافه کردن محرکهای حسی، غنا و شفافیت محتوای واقعیت مجازی، اثربخشی آن را افزایش دهند.
چکیده انگلیسی:
Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of virtual reality (VR) technology on creating telepresence and flow experience and their impact on brand attitude and purchase intention of sports products. Methodology: The present study was quasi-experimental research based on structural equation modeling. The sample size was determined to be 36 using G*Power, which was selected from students of Tehran University who were familiar with this brand. The sampling method was convenience and by accident. Measurement tools included the Keller and Block Vividness Questionnaire (1997), Kim and Ko’s flow experience Questionnaire (2019), the Homer’s Brand Attitude Questionnaire (1990), and the Kang, Lee, and Namkung Purchase Intention Questionnaire (2018). Virtual reality experience was created by the Quilo Virtual Reality Headset. On the other hand, after searching for 3D promotional videos, the 3D promotional video clip of the Mammut mountaineering apparel was selected. The method of implementation was completing the questionnaires by the samples after watching the VR advertisements. Finally, the research data was analyzed by structural equations in PLS 3 software. Results: The results showed that virtual reality leads to telepresence and flow experience if the image Vividness is appropriate and rich. The flow experience leads to a change of attitude that ultimately effects on the purchase intention. Conclusion: Overall, the results show that virtual reality technology is an appropriate tool for marketers to deliver a close flow experience to their customers. Nowadays, virtual reality technology has entered to the homes. So, it would be a valuable opportunity for marketers to provide the flow experience to customers at their homes. In addition, it’s suggested for sport stores to be equipped with VR technology. they can also increase effectiveness of this technology by enhancing sensory stimuli, richness and vividness of virtual reality’s containt.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.