چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تحلیل ساز و کار فرهنگسازی رفتار هواداری در استادیومهای فوتبال ایران بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان معاونت فرهنگی و توسعه اداره کل ورزش و جوانان استانهای کشور و همچنین رئیس، نایب رئیس و دبیران هیاتهای فوتبال استانهای کشور و در نهایت مدیران فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و سازمان لیگ بودند (۱۶۹ نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 54 گویهای بود که در بخش کیفی با استفاده از روش دلفی جهت ارزیابی روایی محتوایی و صوری از کارشناسان ورزش فوتبال (۵ نفر) و اساتید مدیریت ورزشی (۵ نفر) نظرخواهی و تایید شد و پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ (۸۸/۰=ɑ) بدست آمد. یافتهها: در رابطه با ابعاد و اولویت سازههای مدل، نتایج حاکی از آن بود که اولویت سازهها به ترتیب شامل فرهنگسازی نظامند، تأمین امکانات و خدمات، توسعه فرهنگ استادیوم، تقسیم کار بین سازمانی، نظارت و کنترل سیستمی، رفتارسازی هواداری، ظرفیتسازی فرهنگ رویداد، هماهنگی بین بخشی و فرابخشی و تعیین نقش ذینفعان بودند. نتیجهگیری: با شناخت مدل فرهنگسازی رفتار هواداری میتوان به نوعی به دستهبندی جدیدی دست یافت که مبتنی بر مطالعات پیشین، تجارب مدیران و ادراک متخصصان حوزه مدیریت ورزشی است. این مدل، چارچوبی مناسب برای مطالعات آتی در حوزه توسعه فرهنگ استادیومهای فوتبال است و میتواند مبنای عمل قرار گیرد، زیرا شناختی جامع بر پایه شناسایی عوامل کلیدی و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر پدید میآورد و قابلیت ارزیابی مستمر را ایجاد میکند و میتواند دیدگاه جامعی را در اختیار مسئولان و برنامهریزان قرار دهد.
چکیده انگلیسی:
Objective: The purpose of this study was to present a model for analysis of culturalizationmechanism of fan behavior in Iran football stadiums. Methodology: The research method was descriptive-correlative, in terms of purpose, it was functional and in terms of the data collection method, it was a field. The statistical population of the present study was all employees of the department of culture and development of sports of the general directorate of sports and youth of the provinces of the country, as well as the chairman, vice chairman and secretary of the football association of the provinces of the country and finally the managers of the Islamic Republic of Iran football federation and the league organization (169 people). The research tool was a researcher-made questionnaire composed of 54 items that were evaluated in qualitative section by Delphi method for validity, content, and formality validation of the soccer sports experts (5 people) and sports management professors (5 people). By applying experts' opinion and by calculating the importance of each item in the questionnaire, and the reliability of the tool was obtained by Cronbach's alpha coefficient α = 0.88. Results: Regarding the dimensions and priority of the model structures, the results indicated that the priority of the structures included the systematic culturalization, provision of facilities and services, the development of the stadium culture, the division of inter-organizational work, system monitoring and control, the behavior building of the sponsor, capacity building of the event culture, Inter-sectoral coordination, and cross-sectoral coordination and determine the role of stakeholders. Conclusion: By understanding of culturalization mechanism of fan behavior we can received a new category based on previous studies, managers' experiences, and the perception of sports management experts. This model is appropriate framework for future studies in the field of culture development in the football stadiums, and can be the basis of action. Because comprehensive cognition based on identifying key factors and how they interact with each other and provides continuous evaluation capability, and it can take a comprehensive view for officials and planners.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.