چکیده:
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمانهای خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند (274 نفر). روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (97/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. برای بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار پی.ال.اس استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر مدیریت بازار (182/0)، ساخت بازار (725/0) و قابلیت بازار (216/0) میباشد. همچنین عامل ساخت بازار نیز اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر قابلیت بازار (660/0)، مدیریت بازار (664/0) و رقابتپذیری بازار (244/0) داشت. علاوه بر این عامل قابلیت بازار اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر رقابتپذیری بازار (366/0) دارد، اما اثر معنیداری بر مدیریت بازار (001/0) نداشت. در نهایت اثر متغیر مدیریت بازار نیز بر رقابتپذیری (173/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود. نتیجهگیری: براساس چارچوب طراحی و تبیین شده در این پژوهش میتوان گفت که رقابتپذیری در بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی اکوسیستم کسب و کار، چابکی ساختار بازار و قابلیتهای کارکردی بازار میباشد اما در نهایت توسط مولفههای مدیریت بازار صورت میگیرد.
چکیده انگلیسی:
Objective: The purpose of present research was to Designing Competitiveness Pattern in Iran's Sports Services Industry. Methodology: The present research is practical and descriptive-correlation. Research statistical population is all of managers and experts of sports services organizations, trainers and specialists, business owners active in sports services which statistical samples were selected Purposeful and available. For gathering data was used research-made questionnaire and content validity of questionnaire was confirmed by 14 experts. Also, its reliability was calculated by Cronbach’s alpha (0.964) and composite reliability. To evaluate the fit of the model, Structural Equation Modeling is used from the PAL software. Results: The results showed that market ecosystem factor has a direct, positive and significant effect on market management (0.182), market making (0.725) and market capability (0.216). The market maker also had a direct, positive and significant effect on market capability (0.660), market management (0.664) and market competitiveness (0.244). In addition, market capability has a direct, positive and meaningful effect on market competitiveness (0.336), but did not have a significant effect on market management (0.001). Finally, the effect of variable market management on the competitiveness (0.173) was positive and significant. Conclusion: Based on the design framework explained in this study, competitiveness in the market for sports services requires the development of the business ecosystem, the agility of market structure and market functional capabilities, but ultimately by the components of market management Takes place.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.