چکیده:
هدف: با توجه به اهمیت روزافزون انجام فعالیتهای اجتماعی در ورزش، هدف پژوهش حاضر واکاوی " مسئولیت اجتماعی فوتبال " بود. روششناسی: روش انجام پژوهش داده بنیاد با رویکرد گلیزری بود. بدین منظور، طی نمونهگیری بهروش هدفمند و گلولهبرفی 13 نفر از خبرگان حوزۀ مطالعات مسائل اجتماعی فوتبال در ایران مشخص شدند که 13 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادهها از طریق مقایسۀ مستمر در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در تبیین مدل پژوهش پیرامون مقوله محوری، از مدل خانواده C6 در رویکرد ظاهرشونده، بهره گرفته شد. یافتهها: 192کد بهدست آمد که در 29 مفهوم طبقهبندی شد. نتایج نشان داد ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، الگوسازی، ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامهمحوری، قانونمداری، بسترسازی اخلاقی، اقدامات بشردوستانه و محیط زیستگرایی از مهمترین عوامل تبیینکنندۀ مسئولیت اجتماعی فوتبال هستند. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بر توسعۀ فرهنگی- اجتماعی، آموزش ارزشهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی از طریق فوتبال، تاکید بیشتری داشتند. با شناسایی جنبههای مختلف مسئولیت اجتماعی از جمله امور فرهنگی، اقدامات زیست محیطی و فعالیتهای بشردوستانه و بررسی آثار آن بر جامعه، مدیران ورزش کشور میتوانند در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برنامههای خود، درک و شناخت بهتری داشته و نیازهای جامعه و هواداران را با شیوههای بهتری پاسخ دهند.
چکیده انگلیسی:
objective: Due to increasing importance of social activities, the object of this research was deep study of football social responsibility. Methodology: method of research was Grounded Theory with Glaser approach. for this purpose, with purposed and snowball sampling ,identified 13 experts in football social issues that was conducted 13 deep interviews to achieve theoretical saturation. Data analized through coding in Glaser approach with constant comparison in the coding process include substantive and theoretical.for explaining the research model, around the core category was used model the 6Cs family in Glaser approach. Results: 192 codes were obtained that were categerized in 29 concepts.the results are shown promoting social and caltural values, social justice, cultural modeling,promoting volunteering culture, planning approach ,lawfulness,moral contextualization, philanthropy activities, environmentalism are one of most important explanatory factors of football social responsibility. Conclusion: experts in this research, more emphasis on cultural-social development ,education of social values and ethical issues. sports managers by identifying various aspects of social responsibility, such as cultural affairs، Environmental measures and Humanitarian activities and reviewing its effects on society, can understand better importance of social responsibility of your plans and respect community needs and spectators with better ways.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.