چکیده:
هدف: امروزه هواداران از مهمترین عوامل موفقیت باشگاههای ورزشی محسوب میشوند و توجه به تمایلات رفتاری هواداران ضروری به نظر میرسد و باید عوامل تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران شناسایی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد تأثیرگذار بازاریابی تجربی بر تمایلات رفتاری هواداران است. روششناسی: روش تحقیق توصیفی-همبستگی و روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان هوادار باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود که از بین آنها 388 نفر به عنوان نمونه به سئوالات پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بازاریابی تجربی رضایی و همکاران(1394) و پرسشنامه تمایلات رفتاری یوشیدا و جیمز(2010) استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 استفاده شد یافتهها: نتایج نشان داد که مدل اندازهگیری و ساختاری مناسب میباشد. مدل ساختاری نشان داد تجربه همبستگی مهمترین بعد تأثیرگذار بر تمایلات رفتاری هواداران فوتبال بود و سپس تجربه شناختی و عملکردی بر تمایلات رفتاری هواداران تأثیر معنیداری داشتند. نتیجهگیری: . بر اساس نتایج این پژوهش به مدیران باشگاههای فوتبال و بازاریابان ورزشی پیشنهاد میشود برای افزایش تمایلات رفتاری هواداران به تجربه همبستگی، شناختی و عملکردی هواداران توجه ویژه داشته باشند.
چکیده انگلیسی:
Objective: Today, the fans are one of the most important factors affecting the success of sports clubs. It seems necessary to consider the behavioral Intentionsof fans and determine the factors affecting their behavioral tendencies. However, this study aimed to determine the experiential marketing dimensions affecting behavioral Intentionsof fans. Methodology: This was descriptive-correlation survey study. The population consisted of all students who were the fans of Iran’s Football League clubs. the sample was selected from among students who were the fans of Iran’s Premier League teams at Tehran University; 388 students answered the questionnaires. The Rezaei et al.’s Experiential Marketing Questionnaire (2015) and Yoshida and James’s Behavioral Tendencies Questionnaire (2010) were used as research tools. Using SMARTPLS3 software, the descriptive statistics and structural least squares equation method were used to analyze the data. Results: The findings showed that the Relate experience was the most important dimension affecting the behavioral Intentionsof football fans; then, the cognitive and functional experience influenced the behavioral Intentionsof fans. The perceptual and sense experience had no significant effect on behavioral Intentionsof fans. Conclusion: Based on findings, it was recommended to football club managers and sports marketers to consider solidarity, cognitive, and functional experience of fans in order to increase their behavioral Intentions.
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.