بررسی اثر آمیخته بازاریابی خدمات مجموعه ورزشی بر رضایتمندی و تابآوری قیمتی مشتریان (مورد مطالعه: مجموعه ورزشی حجاب شیراز)
بررسی اثر آمیخته بازاریابی خدمات مجموعه ورزشی بر رضایتمندی و تابآوری قیمتی مشتریان (مورد مطالعه: مجموعه ورزشی حجاب شیراز)
عنوان فارسی :
بررسی اثر آمیخته بازاریابی خدمات مجموعه ورزشی بر رضایتمندی و تابآوری قیمتی مشتریان (مورد مطالعه: مجموعه ورزشی حجاب شیراز)
عنوان انگلیسی :
Investigating the effect of service marketing mix on customer satisfaction and price tolerance at sport complex (Case of study: sport complex of Shiraz Hijab)
چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر آمیخته بازاریابی بر رضایتمندی و تابآوری قیمتی مشتریان مجموعه ورزشی است.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیقی توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه مشتریان زن «مجموعه ورزشی حجاب» در شیراز میباشد که از این تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس از طریق پرسشنامهای محقق ساخته بررسی شدند. روایی پرسشنامه به روش محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (79 درصد) و روش دو نیم کردن (77 درصد) به تأیید رسید.
یافتهها: بر اساس روش معادلات ساختاریافته مشخص گردید، رضایتمندی مشتریان رابطه میان آمیخته بازاریابی خدمات ورزشی و تابآوری قیمتی را میانجیگری میکند. بر اساس آزمون فریدمن مکان مجموعه ورزشی بالاترین و ترفیعات مجموعه ورزشی پایینترین اثر را در رضایتمندی مشتریان داشته است. از طرفی آزمون کروسکال والیس نشان داد که اهمیت عناصر آمیخته بازاریابی خدمات در گروههای مختلف مشتریان متفاوت است.
نتیجهگیری: در شرایط شدیداً تورمی امروز کشور که بسیاری از مجموعههای ورزشی برای بقا نیاز به داشتن مشتریانی با تابآوری قیمتی بالا را احساس میکنند، میبایست آمیخته بازاریابی خود را به طرز هوشمندانهای تغییر داده و سعی کنند عواملی که بر رضایتمندی مشتریانشان بیشترین تأثیر دارد را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
چکیده انگلیسی:
Objective: The main purpose of this research was to investigate the effect of service marketing mix on customers’ satisfaction and their price tolerance at a sport complex.
Methodology: Current research is an applied study and falls into the category of descriptive -survey researches methodologically. Statistical population consists of all women who use the services of Hijab sport complex in Shiraz. Among these customers, 400 individuals using Non-probability sampling regarding women availability, have been selected and were questioned by a researcher-made questionnaire. Questionnaire’s validity was tested using face validity approach while questionnaire’s reliability was confirmed through two approaches of alpha cronbach (79 %) and split half (71 %).
Results: Based on the findings raised by Structural Equations Model, it was obvious that customer satisfaction mediates the relationship between service marketing mix and price tolerance. Freedman Test also showed that the location of a sport complex has had the highest effect on customer satisfaction whilst the complex’s promotion was in the lowest rank considering its influence on customer satisfaction. Moreover, Kruskal Wallis Test indicated that the importance of service marketing mix elements is different among various groups of customers.
Conclusion: Regarding the high inflation in Iran, where most of sport complexes have realized they cannot survive without having customers with high price tolerance; providers should change their marketing mix elements consciously and try to focus on factors that has the highest effect on customer satisfaction
خبرنامه
برای ثبت نام در خبرنامه و دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.